Review: WRC Generations

Ontwikkelaar: Kylotonn Games

Uitgever: NACON

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X

Genre: Race

Releasedatum: 3 november 2022

Adviesprijs: € 35,99

Rallygames worden al zolang gemaakt als er consoles zijn en de hoogdagen van de Colin McRae Rally-games zijn er niet meer, maar NACON en Kylotonn doen nu toch al enkele jaren hun best om een echt goede rallygame af te leveren. Wat al vaak gelukt is. Het is de laatste voor Kylotonn, want EA heeft de licentie om WRC-games te ontwikkelen te pakken. Daarom een iets specialere titel: geen nummertje, maar Generations.

Dan is het natuurlijk maar de vraag of Kylotonn ook met een geweldige game afscheid neemt, of zich niet teveel moeite heeft getroost om dit jaar nog een rallygame uit zijn studio te persen. Qua inhoud kan je wel aannemen dat ze hun best nog hebben gedaan. Er is geen Anniversary Mode meer, maar er zijn wel veel rally's, nieuwe locaties en heel veel kilomters om door te sjeezen met de rallywagen van jouw keuze. Anderzijds is er niet veel nieuw qua modi. Eigenlijk niets, maar is er natuurlijk weer de geüpdate rosters van rallyrijders en de circuits in het WRC Kampioenschap.

Wie verder gaat speuren door de game merkt wel dat er niet veel anders is aan deze game dan wat WRC 10 bracht. De Career Mode is zo weer terug, en heel veel verschil met de vorige Career Mode is er eigenlijk niet. Je start in de WRC 2 of 3 - we hadden graag in de eigenlijke WRC gestart, maar dat kan niet - en moet je van daar opwerken. De manier van voortgang is weinig veranderd. Je doet nevenactiviteiten op niet-racedagen die de moraal van je crew omhoog halen, en nu en dan krijg je een special event voor de voeten. Die events waar je met klassieke auto's in klassieke stages aan de slag kan, zijn voor de echte WRC-fan best leuk. Minder leuk is het micromanagement van de crew en het R&D afdeling. Niet dat dit een overbodig stukje gameplay is, maar het is haast exact hetzelfde als in WRC 10 en dan begint het wat 'repetitief' aan te voelen.

Ook het weggedrag en physics lijken nauwelijks veranderd. Maar daar kan je het adagium 'Never change a winning team' voor onder het stof uithalen. Die gameplay was ijzersterk en blijft echt wel ijzersterk. Het racen op zich is echt een genot. Realistisch, soms onvergefelijk en stuurmanskunsten maken echt het verschil. Al lijkt de game in zijn geheel erg op WRC 10: het racet gewoon weer als een topracer. In de gameplay zelf zit wel een nieuwigheid: de Hybride wagens. Ook al omdat ze ook afgelopen seizoen in het WRC geïntroduceerd werden. Op dat vlak vraagt het een aanpassing van de speler. Je zit immers met een aflopende batterij in de auto en die managen tijdens het racen brengt wel iets extra. Sommigen zullen het teveel gedoe vinden en daarom kunnen we je zeggen dat het gelukkig niet onvergefelijk is wanneer je het niet goed inschat, maar het heeft wel iets: rekening houden met de batterij en bepalen wanneer je een boost pakt en wanneer je remt om de batterij op te laden.

Qua multiplayer is er wel iets nieuws: Leagues. Je kan het haast vergelijken met Divisions in FIFA. Je racet tegen spelers van je eigen niveau en kan zo in andere leagues terechtkomen waar het wat lastiger is. Een toffe nieuwigheden die het spelen tegen andere stimuleert. Niets wereldschokkend, maar wel iets nieuws wat in deze game toch te weinig aanwezig is. Case in point is het grafische aspect: weinig tot niets veranderd tegenover WRC 10. De belichting is misschien iets beter en de modellen zien er weer piekfijn uit, maar WRC 10 zag er ook al heel goed uit. Is de game het waard wanneer je WRC 10 al bezit? Misschien niet. Maar de prijs is natuurlijk niet onoverkomelijk aan nog geen 40 euro. Anderzijds is dit weer gewoon een topper in het racegenre wanneer je WRC 10 nog niet geprobeerd hebt.

Kylotonn Games neemt afscheid van de WRC-licentie met een steengoede rallygame. Op zich weinig verschillende van de 2021-game WRC 10, maar nog altijd even goed. De nieuwe dingetjes zijn vooral kleine dingetjes, buiten de hybride-wagens, die de gameplay ietwat veranderen. Benieuwd wat EA en Codemasters vanaf volgend jaar dit op zijn minst kunnen evenaren.

8,5/10