Blu-ray Review: Ruby Kieuwmans Tieners met Tentakels

Regisseur: Faryn Pearl, Kirk DeMicco

Stemacteurs: Jane Fonda, Lana Condor, ... VL Stemmen: Maxine Janssens, Mieke laureys, ...

Beeld: 2.35:1-Taal: Dolby Atmos True HD | Engels, Dolby Digital + | Nederlands, Vlaams, Duits, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Italiaans

Extra's: Verwijderde Scènes, Kraken: Mythe of Monster, Galaverhalen, Superzeemeiden-besties, Hoe je jouw eigen aquarium maakt

Label: Universal Studios

Coming-of-age animatiefilms zijn er met hopen. Pixar brengt er zo best veel uit, en doet dat altijd goed. Er zijn natuurlijk ook kleinere animatiestudios die dat soms goed doen, maar ook Dreamworks is een grotere animatiestudio die bijna steevast kwaliteit aflevert. Met Ruby Kiewmans: Tiener met Tentakels brengen ze opnieuw zo'n verhaal.

Kraken en Zeemeerminnen hebben twee héél andere mythes rond zich. Zeemeerminnen worden geromantiseerd en Kraken afgeschilderd als monsters die schepen doen zinken. En dat terwijl Zeemeerminnen eigenlijk zeemannen verslinden en Kraken ze beschermen. Dat contrast zien we in de film met Ruby, die een verlegen meisje is, en Chelsea, die een gemene, populaire meid is. Dat ze een Kraken is, wist Ruby niet, maar komt ze per ongeluk te weten. En vanaf dan heb je een typische coming-of-age identiteitzoekende film over hoe iedereen anders is, maar voor zichzelf wil zijn. Er wordt gegoocheld met termen als lotsbestemmingen en vetes, maar vanaf het moment dat de maskers afvallen, probeert de film toch een vrolijke toon de bovenhand te doen nemen.

Daarin faalt de film dan misschien een béétje, omdat de geschillen tussen Kraken en Zeemeerminnen heel interessant zijn, maar het te snel iets te vrolijk wordt. Er komt weer wat gezang in, vrolijke dansjes en kleurrijke scènes en dat wordt misschien niet goed uitgebalanceerd met het nodige drama. Het blijft uiteraard een heel vrolijke film voor de jongere kijkers met enkele metaforen die kloppen als een bus, maar voor de iets oudere kijker is het wat té vrolijk en kleurrijk. Is het daarom geen goede film? Nee, het blijft een degelijke animatiefilm met goed stemmenwerk en een degelijk verhaal én het ziet er goed uit, maar het had beter kunnen zijn.

Ruby Kiewmans Tiener met Tentakels is een coming-of-age verhaal zoals er velen zijn, maar het speelt op een leuke manier met de mythen van de Kraken en Zeemeerminnen. Het verhaal verliest gaandeweg wel zijn balans qua vrolijkheid en drama, maar het blijft een degelijke animatiefilm.

7/10