Blu-ray Review: Fast X

Speelduur: +/- 140 Minuten

Regisseur: Louis Letterier

Acteurs: Jason Momoa, Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Jason Statham, Tyrese Gibson, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: Dolby Atmos | Engels, DD 7.1 Plus | Frans, Spaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Deens, Noors, Fins, Zweeds

Extra's: Scene Breakdowns, Featurettes, ...

22 jaar is het al geleden. Meer dan twéé decennia sinds de eerste Fast and Furious-film verscheen. Weinigen die toen hadden gedacht dat het zou uitgroeien tot een miljardenfranchise die anno 2023 aan zijn tiende film toe is. Nog steeds met snelle auto's, maar steeds meer absurde plots. Zorgt die combinatie nog steeds voor topentertainment?

Entertainend moet Fast X sowieso zijn, want voor de gelaagde, ingewikkelde verhaallijnen doe je het niet. En gelukkig weet Fast X alweer alle ingrediënten op de juiste manier te mixen. Dom die over familie mag oreren, een nieuwe, coole vijand die gestalte gegeven wordt door Jason Momoa en over-the-top actiescènes die zo ongeloofwaardig zijn dat het uitmondt in top popcornentertainment. Geen diepgaand verhaal dus, maar er wordt wel teruggegrepen naar Fast Five. Daarin stierf Hernan Reyes in de actie met Dom en zijn vrienden, en zijn zoon, Dante, wil wraak nemen. Het familie-gegeven wordt dus een beetje omgedraaid.

Gelukkig doen de makers niet te ingewikkeld met die verhaallijn en mag Momoa gewoon een zotte villain spelen die er excentriek uitziet en zotte dingen doet. Al is deze en voorgaande films in de reeks gewoon een opeenvolging van zotte dingen. Zo ook de actiescènes die in deze film tot in het naadje uitgerekt worden en met de minuut zotter worden. Momoa is een geweldige villain en kleurt de film helemaal en is misschien het sterkste element in Fast X. Al is het niet aflatend tempo en actiescènes die alsmaar absurder worden ook een punt dat in de smaak valt bij fans. Want dat doet deze film wel: fan service. Geen enkele fan van Fast and Furious zal ontgoocheld zijn na het kijken van deze film. Pak popcorn, chips or whatever en verveel je geen seconde van de meer dan twee uur durende zotte rit.

Fast X is de tiende, maar in geen geval hoeft dat een eindpunt te zijn. Dat de film meer dan twee uur moeiteloos kan boeien aan dat tempo toont dat we méér willen van dit popcornentertainment. Zeker wanneer ze telkens een coole villain als Momoa introduceren. Fast X: wat een rit!

9/10