Review | Tales of Kenzera: Zau

Ontwikkelaar: Surgent Studios

Uitgever: EA

Platformen: PS5, Xbox Series X|S, PC, Switch

Genre: Platformer

Releasedatum: 2 mei 2024

Adviesprijs: € 29,99

Een goeie platformer is altijd leuk, maar het hoeft niet altijd énkel leuk te zijn. Soms draagt het een triest verhaal met zich mee, dat niet helemaal fictief hoeft te zijn. Zo ook niet Tales of Kenzera: Zau, de eerste game van ontwikkelaar Surgent Studios, opgericht door Salim die Bayek een stem gaf in Assassin's Creed: Origins.

Tales of Kenzera: Zau gaat over hoe je omgaat met verlies van iemand dicht bij je, het rouwproces en de obstakels onderweg. Een verhaal gestoeld op waarheid, want ook Salim verloor zijn vader. En deze game is eigenlijk een deel van zijn rouwproces. Het verhaal draait rond Zuberi die zijn vader verliest, en een verhaal leest van een jonge sjamaan die hetzelfde beleeft. Het is die jonge sjamaan, Zau, zijn avontuur dat we beleven. Het verhaal begint magisch en zet de juiste sfeer. Zau moet van de dodengod Kalunga drie geesten vangen om zijn vader terug te brengen. En dat doen we in Metroidvania-stijl.

Het is natuurlijk makkelijk om iets 'Metroidvania-stijl' te noemen. Veel games proberen het, en weinigen slagen erin die kwaliteit te brengen. De sidescrolling-avonturengame die dit is, lijkt er wel in te slagen dat deels te doen. Het level design is zo ontworpen dat we heel veel kanten uitkunnen en springen en dashen op veel manieren. Naast de combat en het obstacle runnen, moeten we ook puzzels oplossen. Het is daarin dat Tales of Kenzera: Zau iets minder interessant is. Maar ook weer deels. De eerste paar uur stellen de puzzels helaas niet veel voor. Een blokje verschuiven, even een ander pad volgen, maar meer niet. De uitdaging zit op dat moment niet in de puzzels, maar meer in het obstacle runnen.

Zo belandt je in rivierstromen en moet je springen om pegels te vermijden, of moet je bepaalde dingen juist timen. De colission detection en het timen van sprongen zit prima in mekaar. Het brengt een serieuze uitdaging naar de game en is lastig, zonder frustrerend te worden. De puzzels worden later in de game ook wat leuker en uitdagender, dus dat dit niet meteen kan, is vreemd. Onderweg moeten we natuurlijk ook vechten en dat is best cool. Zau heeft een enkele verschillende maskers waartussen we wisselen en dat geeft ons verschillende manieren om te vechten, plasma afvuren, melee en dat op visueel coole manieren. De combat is best uitdagend en vijanden komen naargelang de game vordert in verschillende gedaantes en armors.

Tales of Kenzera: Zau heeft dus veel, en ook een klein RPG-elementje waar je punten verzameld om bepaalde abilities te kopen. Helaas voegen die niet heel veel toe en vergaten we bij momenten om te upgraden, zonder erg, want de lastige momenten kwamen we door. De toegevoegde waarde daarvan kan je in vraag stellen. Grafisch heeft de game een leuke stijl. Het artwork tijdens gesprekken mag er zijn, en de levels zijn gevarieerd en mooi. Ook de special effects tijdens de combat mogen er zijn, zeker omdat het op geen enkel moment chaotisch of onoverzichtelijk wordt. De achtergronden zijn niet super gedetailleerd, maar het weet allemaal wel te bekoren.

Tales of Kenzera: Zau is een prima sidescrolling platformer met een mooi verhaal over rauw, verwerking en verlies. Het is uitdagend, zowel in obstacle running als combat, enkel de puzzels hebben tijd nodig om op datzelfde niveau te geraken. De game heeft zijn minpuntjes, maar is erg leuk om spelen.

8/10