Comic Review: Lucas Wars

Reeks: One Shot

Pagina's: 208

ISBN: 9789002281143

Prijs: €29,99

Als je de grootste en populairste filmfranchises moet opnoemen, is Star Wars misschien wel de eerste reeks die iedereen te binnen schiet. Begonnen in de jaren '70, en tot de dag van vandaag verschijnen er nog tal van films en series binnen het Star Wars-universum. Gecreeërd door één man: George Lucas.

Zijn levensverhaal staat centraal in de comic Lucas Wars. We volgen hem van jonge leeftijd, hoe hij opgroeide, wat zijn invloeden waren en hoe hij zich gedroeg. Het schijnt vrij waarheidsgetrouw te zijn, maar los daarvan is het ook een interessant verhaal. We zien dat de jonge Lucas vaak te horen krijgt dat hij nergens zal komen met zijn kribbels, en hij is wel erg afwezig in school. De dingen die hij hoort zijn typisch voor jonge dromertjes en zo lijkt hebben alle creatieve mensen wel hetzelfde gehoord in hun kindertijd.

Maar dit verhaal stopt daar niet natuurlijk. We maken alles mee. Van zijn eerste projectjes, die duidelijk al een beetje 'Star Wars' waren, tot zijn eerste mislukkingen die als inspiratiebron dienden om beter en origineler te doen. Het is een vrij lijvige comic - met trouwens een heel knappe hardcover -, maar het verhaal gaat erg goed vooruit. Elk deeltje van zijn leven is interessant en alles staat in het teken van zijn dromen en wat hij uiteindelijk heeft verwezenlijkt. Daarenboven is het visueel ook nog eens goed getekend.

Eigenlijk is deze Lucas Wars voer voor élke Star Wars-fan. Doodgewoon enorm interessant om lezen en voor wie liever geen gewone tekstuele biografie leest, is dit een enorm kwalitatief alternatief. Een van de meest interessante comic van het jaar.

10/10