DVD Review: Return to Seoul

Speelduur: +/- 119 Minuten

Regisseur: Davy Chou

Acteurs: Park Ji-Min, Oh, Kwang-Rok, Guka Han, Kim Sun-Young, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: DD 5.1 | Koreaans, Engels

Ondertitels: Nederlands

Label: Imagine Film

Elke mens wil weten waar hij vandaan komt en ergens bij horen. Gelukkig weten de meesten van ons waar we vandaan komen, want we kennen onze ouders. Voor een grote groep mensen is dat ook niet het geval. Zij zijn geadopteerd en sommigen willen op een bepaald punt in hun leven weten waar ze vandaan komen, zoals Freddie.

Freddie is geen typische Zuid-Koreaanse naam en dat komt omdat ze geadopteerd is door een Frans koppel. Ze praat Frans, Engels en is eigenlijk nooit in haar geboorteland geweest. Op een dag besluit ze heel spontaan naar haar geboorteland te trekken, op zoek naar haar biologische ouders. Die zoektocht is niet louter een emotionele reis door haar geboorteland, maar we zien haar ook als jong persoon ontwikkelen, mensen ontmoeten en verschillende emoties doormaken. De filmstijl is realistisch en rauw in kleurgebruik, wat wel aantrekkelijk is voor de kijker.

De acteerprestatie van Park Ji-Min is ook iets om te bejubelen. Nu niet dat dit de grootste acteerprestatie van het jaar is, maar de jonge vrouw heeft nog nooit in iets gespeeld. Zelfs niet in een reclamefilmpje. Dan kan je spreken van een sterk debuut. Haar personage komt met mondjesmaat wat te weten over haar biologische ouders. Goede en minder goede dingen, en zij weet die emoties perfect in haar vertolking te stoppen. Ze toont dus een scala aan emoties en dat is alles behalve simpel voor een beginnende actrice. Het maakt wel dat Return to Seoul een aangename film is om te kijken en geen saaie momenten kent gedurende de twee uur durende speelfilm.

Return to Seoul gaat over het zoeken naar je identiteit en waar je vandaan komt. Het verhaal is goed geschreven en debuterende actrice Park Ji-Min doet dat heel erg goed. Een aanrader.

8/10