Comic Review: Het Beest #2

Reeks: Het Beest

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 160

ISBN: 9789031438549

Prijs: €33,99

Drie jaar geleden maakten we kennis met een geweldige comic: het oorsprongverhaal van het beest, door de ogen van Zidrou en Frank Pé. Ze brachten een geweldig verhaal van hou de woeste Marsupilami - zoals hij nooit genoemd wordt in dit verhaal - in België geraakte en een vriend vond in het gepeste jongetje Francois. Drie jaar later krijgen we het vervolg voorgeschoteld.

Het Beest leeft nu in gevangenschap, en een jager van zeldzame dieren wil de Cola-Cola - zoals hij genoemd wordt in dit verhaal - met eigen ogen zien. Tegelijk broedt Francois op een plan. Hij wordt nog altijd gepest en wil het beest bevrijden. De donkere toon van het eerste deel van dit tweeluik wordt sterk verder gezet. Het bang hebben van het onbekende en je eenzaam voelen als je enige vriend er niet is, staan centraal en zijn thema's die een mooie vriendschap belichtten in een verhaal dat niet altijd zo mooi is. Mooi qua sfeer dan.

Toch is er ook ruimte om persoonlijke verhalen van Francois zijn leerkracht en zijn moeder te verkennen. Er ontluikt duidelijk een romance, maar de moeder van Francois is heel afwachtend en wijfelend. Dat levert leuke, mooie scènes op waarin je echt iets ziet groeien. Naast het gewelddadige van een boze cola-cola en zijn vriendschap met Francois, wordt ook die romance sterk uitgeschreven en in beeld gebracht met een visuele stijl die sterk doorgetrokken wordt vanuit het eerste deel. Dat maakt een tweeluik dat erg samenhangend is en verhalen brengt die doordringen.

Dit tweeluik is een prachtige versie van het Marsupilami-verhaal. Een verhaal over vriendschap, pesterijen, angst voor het onbekende en romantiek. Prachtig in beeld gebracht en geschreven door Zidrou en Pé. We doen het niet snel, maar dit is een onvervalste 10/10.

10/10