4K Ultra HD Review: The Flash

Speelduur: +/- 144 Minuten

Regisseur: Andy Musschietti

Acteurs: Ezra Miller, Michael Keaton, Sasha Calle, Michael Shannon, ...

Beeld: 1.90:1 Taal: Dolby Atmos True HD | Engels, Frans, DD 5.1 Plus | Frans, Engels

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Behind the Scenes, De Terugkeer van Keaton, Scène Analyse, Podcast

Over de toekomst van het DC filmuniversum is sinds het overnemen door James Gunn al heel veel inkt gevloeid. Maar voor zijn visie écht van start kon gaan, moesten er eerst nog enkele films verschijnen die onder het oude regime goedgekeurd werden en The Flash is daar één van. Flitsende cameo's en veel actie. Maar is dat genoeg?

Het is de geplaagde Ezra Miller die The Flash nogmaals vertolkt en het oudste verhaal van The Flash vertelt: dat hij terug in het verleden keert om zijn familie te redden, maar creëert daarmee een toekomst zonder superhelden. Nog méér tijdreizen dus om dat op te lossen. The Flash is in sé een multiversum-film en daardoor zien we een aantal leuke cameo's én een mede-hoofdrolspeler waarvan menig DC-fan hun broek nat van wordt: Michael Keaton's Batman uit 1989 en 1992. Zijn rol is eigenlijk al genoeg reden om de film te zien. Verhaaltechnisch klopt lang niet alles aan deze Flash-film, maar we géven daar niet om. Omdat het een zo verdomd entertainende film is om te zien. Dat komt inderdaad enerzijds door de geweldige Michael Shannon, die terugkeert als General Zodd. Ook een fantastische rol.

Bovenal is het topentertainment. De oneliners en flitsende actiescènes vliegen je om de oren. In tegenstelling tot veel DC-films is de toon hier qua kleurgebruik minder donker en is alles kleurrijk en.. euh... flashy. No pun intended. Een feest voor de ogen, behalve waar de CGI het duidelijk laat afweten. De film is nu eenmaal CGI-heavy, maar hier en daar valt het op dat het niet goed gedaan werd. Zo lijken de cameo's van Nicolas Cage zijn nooit-gekomen Superman en Adam West echt niet goed, en zijn er tijdens actiescènes ook lacunes. Maar het is en blijft actievol en entertainend, waardoor je jezelf er minder aan stoort. Het verhaal lijkt ook aangepast - ten goede -, want het lijkt een beetje een 'flashpoint' - DC Comic-fanaten kennen de term - in functie van James Gunn zijn DCU-reset. Overall is The Flash een héél degelijke, flitsende actiefilm, en daarmee heeft Andy Musschietti zijn werk gedaan.

Er mag dan veel controverse geweest zijn rond de persoon van Ezra Miller, de film heeft er niet onder geleden. Al is hij niet het sterkste aan de film. Dat is de indrukwekkende aanwezigheid van Keaton's Batman en de flitsende actiescènes die - ondanks wankele CGI - indruk maken. Een must-see voor superheldenfans.

7,5/10