Comic Review: Robbedoes en Blue Gorgon

Reeks: Robbedoes

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 88

ISBN : 9789031441242

Prijs: €11,99

De roodharige onderzoeksjournalist, zijn klunzige grote vriend en trouwe eekhoorn zijn weer terug voor een nieuw avontuur. Dan heb ik het natuurlijk over Robbedoes en Kwabbernoot. De nieuwe Robbedoes komt met een heel actueel verhaal, en heel wat spanning. Maar levert dat ook een boeiende comic op?

Heel actueel dus, en dat komt omdat een ecoterroristengroep centraal staat die - op een foute manier - strijd voert tegen plastic, vooral tegen een fastfoodketen die bezit is van een figuur die wel héél sterk op Donald Trump lijkt. Actueel dus, en de vergelijking met Trump komt niet alleen visueel terug, maar ook in gedrag en wat hij allemaal zegt. Ijzerlijm is geïnfiltreerd in Blue Gorgon en Robbedoes en Kwabbernoot geraken bij het onderzoek naar Blue Gorgon betrokken wanneer de jonge, knappe vriendin van de Trump look-a-like ontvoerd wordt.

Een spannend verhaal, dat vooral ook heel knap getekend werd en gedetailleerd is uitgewerkt. Sabotages, ontvoeringen, het Amerikaans leger dat zich gaat moeien omdat ze geld toegestopt krijgen van de rijke Donald Trump look-a-like. Er zit veel maatschappijkritiek en actuele elementen in deze comic en dat zorgt voor een zeer sterk verhaal dat zeer sterk uitgetekend is. Er is ook wel ruimte voor wat humor, waar Kwabbernoot traditioneel voor moet zorgen, en gelukkig breekt dat het serieuze verhaal en thema niet.

De nieuwe Robbedoes is een actueel verhaal met sterke maatschappijkritische insteken. De komische noot komt er van het karikaturaal getekende Trump look-a-like en traditioneel ook van Kwabbernoot. Een sterke ecologische thriller die vlot leest.

9/10