Review: Final Fantasy VII - Rebirth

Ontwikkelaar: Eko Software

Uitgever: Nacon

Platformen: PS5, Xbox Series X|S, PC,

Genre: Avontuur

Releasedatum: 29 februari 2024

Adviesprijs: € 39,99

Final Fantasy VII zal voor eeuwig één van de grootste klassiekers zijn van de oorspronkelijke PlayStation. Het was ook één van mijn eerste ervaringen met de iconische franchise, in 1997, wat ondertussen méér dan een kwarteeuw geleden is. Het eerste deel van de remake dateert alweer van vier jaar gelden, maar was geweldig. Is dat tweede deel dat ook?

Er is vooral één verschil met het eerste deel van de remake: de omgevingen. We bezoeken veel grotere gebieden die ook meer vrijheid lijken te bieden. Maar vooral ook indrukwekkende verzichten. Wanneer je naar de uitgestrekte landschappen tuurt, ben je onder de indruk van we wereld van Rebirth. Er zijn visueel wel andere issues, maar daar komen we later op terug. Het is wel zeker zo dat de uitgestrekte gebieden indrukwekkend ogen en dat geeft een heel ander elan aan deze klassieker.

Qua verhaal is het verhaal natuurlijk wat het toen was, en dat blijft sterk. De relaties tussen de personages, de lore van het grote verhaal, het politieke erachter.. Het verhaal van Final Fantasy VII en zijn personages waren destijds heel sterk, en met de remake werd dat verhaal alleen maar kracht bijgezet. Dat is zeker ook zo in dit tweede deel. Al ben je niet constant bezig met het verhaal. De uitgestrekte wereld biedt zoveel verschillende nevenactiviteiten dat je daar ook graag mee bezig bent. Graag, want het lijkt niet allemaal nutteloos. Je wordt aangespoord om elk hoekje van de map te verkennen, zonder dat het repetitief aanvoelt. Dat en de nevenmissies leveren trouwens telkens XP op voor je hele party, die je in het nieuwe systeem kan gebruiken om abilities en dingetjes te unlocken. Ook weer een goede reden om deze dingen te doen.

De combat in Rebirth bouwt verder om Remake zijn systeem. Snel live action gevechten gemengd met de mogelijkheid om je aanvallen te kiezen. De grote vijanden zijn erg uitdagend en vragen wel wat tactisch nadenken over hoe je ze aanpakt. Aanvallen bouwt ook je ATB meter op, waarmee je speciale aanvallen en spreuken mee kunt lanceren. Het lijkt allemaal wat op Remake en dat is logisch. De combat was daar goed en voelt hier ook nog steeds intuïtief aan waardoor het vechten geen sleur wordt. Want de vele kleine gevechten zouden dat anders kunnen worden. Nu voelt het allemaal goed aan. Die combat gebeurt natuurlijk tussen dat sterke verhaal, en samen zorgen ze voor een game die je weer héél graag speelt.

Final Fantasy VII Rebirth voelt aan als de moderne versie van een klassieker, en zo oogt het ook. De game heeft prachtig ontworpen omgevingen en de vergezichten zijn enorm knap, maar het is niet zonder problemen. Die situeren zich vooral rond FPS-problemen, pop-up en textures die niet tijdig inladen. Dat klinkt ernstig en dat is het eigenlijk ook. Vooral omdat op de momenten wanneer die problemen zich niét voordoen, de game echt waanzinnig knap is. Een storend, jammer element in een anders alweer enorm geslaagde remake.

De visuele, technische haperingen ten spijt is dit alweer een enorm knappe remake van Final Fantasy VII. Dit tweede deel neemt alles mee van het eerste en doet er een schepje bovenop met prachtige grotere omgevingen en interessante nevenactiviteiten en missies. Bovenal blijft het verhaal meesterlijk.

8,5/10