DVD Review: War Pony

Genre: Drama

Speelduur: +/- 115 Minuten

Regisseur: Gina Gammell, Riley Keough

Acteurs: Jojo Bapteise Whiting, La Dainian Crazy Thunder, Anjeliq Aurora, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: DD 5.1, 2.0 | Engels, Lakota Ondertitels: Nederlands, Frans

Label: Cherry Pickers

Dat de kleindochter van Elvis Presley, Riley Keough, iets zou doen in de showbusiness stond misschien wel in de sterren geschreven. Ze heeft dan ook al wat acting credits achter haar naam staan, maar War Pony is haar eerste film als (co)regisseuse. Met een minder glamoureus onderwerp dan haar vader dat was.

War Pony onthoudt zich immers van alle glitter en glamour en brengt een verhaal rond het Pine Ridge reservaat waar de inheemse Lakota zich lang geleden bevestigd hebben. Centraal staan Bill, een jonge vader die alles doet om centjes binnen te halen voor zijn gezin, en de puber Matho die zich alsmaar in de nesten werkt. Zware onderwerpen en de makers zeggen samengewerkt te hebben met het inheemse volk. Dat levert een verhaal op dat toch wel authentiek aanvoelt. Beide verhalen, van Bill en Matho krijgen genoeg tijd om te ontwikkelen en hun personages voelen 'echt' aan. Mede door prima vertolkingen, maar ook omdat hun verhalen goed uitgebouwd worden.

Een happy feel-good film is het niet, maar het heeft soms die momenten. In de tristesse valt soms positiviteit te halen. De verhalen van Bill en Matho komen op een bepaald moment ook samen, ook al kennen ze mekaar niet. Het toont hoe vervlochten de levens en de wereld van de Lakota zijn. Er komen dus zware onderwerpen aan bod, en de makers schuwen die zware, donkere toon niet. Wat ook één van de reden is waarom de film zo authentiek aanvoelt. Je voelt dat beide regisseuses, Keough en Gammell, hun best hebben gedaan om de problematieken in die regio aan te kaarten, en slagen er in een beklijvend verhaal te vertellen.

Het is dan wel in co-regisseursschap, maar dit is een sterk regiedebuut voor de kleindochter van Elvis. Keough en haar regiemaatje brengen een sterk verhaal, geworteld in de realiteit, dat beklijvt en knap vertolkt wordt.

8/10