Blu-ray Review: Renfield

Speelduur: +/- 93 minuten

Regisseur: Chris McKay

Acteurs: Nicolas Cage, Nicholas Hoult, Awkwafina, Ben Schwartz, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 7.1 | Engels DTS-HRM 7.1 | Frans, Duits, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Italiaans

Extra's: Deleted Scenes, Extended Scenes, Alternate Takes, Dracula UnCaged, ...

Dracula is dé oervampier. En alle vampierenfilms ten spijt, blijft Dracula toch het meest tot de verbeelding spreken. Bella Lugosi is legendarisch, maar deze keer is het aan de cultacteur van de laatste tien jaar om Dracula te vertolken. Maar... niet in een hoodrol.

Die hoofdrol is weggelegd voor Nicholas Hoult, die de rol van Dracula's hulpje Renfield speelt. De film bekijkt Dracula door de ogen van Renfield, die op Dracula's commando voor verse lijken zorgt. Hun relatie wordt uitgediept en bestempeld als een toxische relatie tussen een makkelijk te manipuleren persoon en een narcistischte persoon en paralellen vallen te trekken tussen hun relatie en die van sommige koppels. Een uiterst leuke, moderne twist aan het verhaal van Dracula en Renfield. Die moderne twist wordt versterkt wanneer een criminele familie in de dans springt en dat voor nog meer bloed en actie zorgt.

Want gore is er wel genoeg aanwezig in Renfield. Hoult mag van zijn personage een combinatie maken tussen Jackie Chan en Neo van The Matrix en dat zorgt voor spectaculaire gevechtsscènes die echt wel prachtig in beeld worden gebracht. Los van de actie is er ook nog ruimte voor humor. Dat heb je, wanneer Awkwafina een leuke rol als agent speelt, en Nicolas Cage zoekt ook de humor in zijn donkere rol als Dracula. De chemie tussen hem en Hoult is top, én Hoult speelt sterk want hij wordt niet weggespeeld in de scènes met Cage. Renfield is dus niet je typische horror-vampierenfilm, maar heeft alles netjes op een rij en waar je mee eindigt is een enorm toffe, leuke, actievolle gory campy vampierenfilm.

Kent iemand de matige film Dark Shadow nog? Met Johnny Depp in de hoofdrol? Renfield is qua sfeer en kwaliteit de film die Burton met Dark Shadows wou brengen. Uitstekende regie, uitstekende vertolkingen en een Cage en Hoult die de film dragen. Een must see.

9/10