Blu-ray Review: Oppenheimer

Speelduur: +/- 180 Minuten

Regisseur: Christopher Nolan

Acteurs: Cillian Murphy, Emily Blunt, Robert Downey Jr., Rami Malek, ...

Beeld: 2.20:1-Taal: DTS-HD MA 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans, Duits, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Italiaans

Extra's: Making of, Q&A, The End All War: Oppenheimer & The Atomic Bomb, ....

Het is weer tijd voor een epische film van Christopher Nolan. Van dat epische gaan we toch uit. De succesregisseur doet niet aan weinig indrukwekkende films en wist met Tenet, Inception, Dunkirk en veel meer films, de mensen massaal naar de bioscoop te lokken. Oppenheimer, over de man die mee aan de wieg stond van de atoombom, deed hetzelfde, en nu kunnen we hem thuis kijken.

Wanneer we zeggen dat Nolan niet doet aan weinig indrukwekkende films, bedoelen we ook dat hij niet doet aan simpele films. Oppenheimer komt met een zwaar onderwerp: de ontwikkeling van de wiskunde achter de atoombom en de etische en morale bezwaren die daar bij komen kijken. Om ons als kijker aan het denken te zetten, laat hij meerdere verhaallijnen zien die door mekaar lopen. Een jongere Oppenheimer, die geboeid wordt door de theorie achter het toen in de kinderschoenen staande kwantummechanica, van een oudere Oppenheimer die ondervraagt wordt door de FBI én een verhaallijn in zwart-wit waar we Strauss (Downey Jr.) een Oppenheimer zien proberen in te lijven. De verhaallijnen worden kundig in mekaar geweven, maar het is geen kost voor de bioscoopganger die graag geëntertaind wil worden. Interessant en boeiend is het zeker wel, maar de film wordt vooral gedreven door dialogen en langgerekte scènes.

Je moet je hoofd er dus wel bijhouden. En hoewel het vooral voortgestuwd wordt door dialogen, is het best een indrukwekkende film met een hoog tempo. Vooral dankzij de verhaallijnen die elkaar vooruitsturen en de indrukwekkende cast die op een hoog niveau acteert. Nolan heeft een rits namen bij mekaar gebracht die indrukwekkend is. Murphy, Downey Jr., Emily Blunt, Rami Malek, en zo kan je nog een tijdje doorgaan. Die indrukwekkende cast levert meerdere geweldige vertolkingen op, maar Cillian Murphy als Oppenheimer en Robert Downey Jr. spannende kroon met meeslepende vertolkingen. De film stelt veel in vraag, zowel ethisch als moralistisch, maar vergeet niet om boeiende dialogen en scènes af te leveren die meeslepend zijn. De drie uur durende rit die deze film is, is vermoeiend, maar loont wel de moeite voor volhouders. Meeslepend van begin tot eind. Dankzij razend interessante regie, verhaallijnen die sterk naast mekaar lopen en een cast die de sterren van hemel speelt.

Nolan mag dan wel een enorm indrukwekkende cast rond zich verzameld hebben, zonder sterke regie en zonder sterk verhaal sta je nergens. Daarom is het des te indrukwekkender dat hij dit in goede banen heeft geleid en alweer een epische film aflevert over een moeilijk onderwerp, zonder dat het belerend of saai wordt.

9/10