4K Ultra HD/Blu-ray Review: Blue Beetle

Speelduur: +/- 127 Minuten

Regisseur: Angel Manuel Soto

Acteurs: Xolo Mariduena, Becky G, George Lopez, Damian Alcazar, ...

Beeld: 2160 UHD, 2.39:1 Audio: Dolby Atmos True HD | Engels, Frans DD 5.1 | Engels, Frans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Blue Beetle Generations, Scarab Vision, Blue Beetle's Nana knows Best

Eindelijk nog eens een superheldenfilm! Het nodige sarcasme sijpelt uit de toetsen van het keyboard, want er is superheldenmoeheid te merken in de bioscoop. Tegenvallende superheldenfilms krijgen tegenvallende bezoekscijfers te verwerken. Wie Blue Beetle niet in de bioscoop zag, kan de film nu in huis halen.

Voor Blue Beetle haalt DC een minder bekende superheld van stal. Niet te verwarren met The Tick. Die vindt je op Amazon Prime Video en heeft een minder cool pak. Want als er één ding goed is aan deze superheldenprent is het wel het visueel effect. De Neonparty look is cool en de kleuren spatten van het scherm. Visueel is het een heel coole film, maar niet alles is cool. Met Xolo Mariduena krijgen we de Latino-acteur van de Cobra Kai-reeks in de hoofdrol. Net afgestudeerd, maar nog niet wetende wat hij wil in het leven, krijgt hij door omstandigheden de buitenaardse symbioot aan zijn lichaam gehecht. Wat volgt is een superheldenfilm doordrenkt in de Latino-cultuur, waar ook de 'nana' erg belangrijk is. Familie is een factor in deze film, maar voor het overige is het een standaard-verhaaltje met een standaard villain die niet eens zo interessant is.

De film moet het dus vooral hebben van de sfeer en de actie-scènes met Xolo in zijn Blue Beetle-pak. De sfeer druipt er wel van af. Zoals we eerder zeiden is het visuele prima in orde. Uitstekende CGI, Neonkleurengebruik en coole actieshots. Ook het gebruik van muziek zit snor. De acteerprestaties zijn wat minder. Mariduena komt net als in Cobra Kai wat over als een beperkt acteur. Al weten de humor de film op dat vlak wel te redden, want humor is er in overvloed. Zelfs Batman moet er aan geloven. Voor het overige is het gewoon een entertainende actiefilm, maar niet dé film die het DC extended universe nodig heeft.

Blue Beetle is een beetje zoals alle superheldenfilms van de laatste paar jaar: entertainend, maar het zal de superheldenfilms geen nieuw elan meegeven in de toekomst. Het DC Extended Universe heeft een knaller van formaat nodig, en hoewel visueel interessant en entertainend, lanceert die het DCEU niet naar hogere stratosferen.

7/10