Review: Tekken 8

Ontwikkelaar: Arika, Bandai Namco Studios

Uitgever: Bandai Namco Entertainment

Platformen: PS5, Xbox Series X|S, PC

Genre: Beat 'm Up

Releasedatum: 25 januari 2024

Adviesprijs: € 69,99

We schakelen meer dan een kwarteeuw terug. 1997. De schoolbel gaat, ik haast me naar huis en start de gouwe oude grijze PlayStation op. Tekken 3 is juist verschenen en ik speel het kapot. De iconische personages, de gameplay, Tekken Ball... Allemaal dingen die ik me nu, meer dan een kwarteeuw later nog herinner. Enter Tekken 8.

Zoveel Tekken als indertijd heb ik nooit meer gespeeld. Elke Tekken passeerde de revue, maar het gevoel en de kwaliteit van Tekken 3 kwam nooit volledig terug. Daarom vallen we met de deur in huis en zeggen we meteen dat Tekken 8 een game uit de oude doos is, maar dan compleet gemoderniseerd. Deze game brengt vooral de vechtvreugde en voldoening van geslaagde combo's terug. Vooral door één ingreep: gebruiksvriendelijkheid. Verwar het niet met 'makkelijker', want dat is het niet. Alleen biedt Tekken 8 de tools aan nieuwe spelers om de game minder snel op te geven en meer te leren.

Alleen al de Super Ghost AI die alles wat je doet leert en waartegen je kan oefenen is een enorme meerwaarde. Die leert uit alles wat je doet en je kan er tegen vechten om te leren en beter te worden. Het is nieuw, dus niet perfect of iets wat lange tijd meerwaarde zal geven, maar in de toekomst zal dit alleen maar meer meerwaarde gaan geven, denken we zo. Ook is het knoppenspel iets gebruiksvriendelijker gemaakt, waardoor je niet als een universiteitsstudent moet gaan blokken op de talloze moves en combo's. Maar niet makkelijker dus. Want het is nog steeds een uitdagende game boordevol content en uitdagende personages. Een van de modi is uiteraard de verhaallijn. Het gaat verder nadat Mishima papaatje Heihachi wist te verslaan en Jin moet hem nu tegenhouden. Geen enorm meeslepende verhaallijn, maar het blijft entertainend. Jin is zowat de protagonist en één van mijn favoriete personages.

Die verhaallijn is dus niet zo meeslepend, en ook niet heel lang. Kort zelfs, maar ze is wel knap gebracht. De cut-scenes die naadloos overgaan in gevechten, de muziek, het drama... Allemaal sterk gedaan en omringd gevechten die schitteren in hun gameplay. Zowel de verhaalijn, online tegen anderen als de Arcade-achtige schattige mode hebben één ding gemeen: de gameplay is ijzersterk en kent mechanieken om voor jou niet zo goed lopende gevechten te kunnen omdraaien. En dat zonder er een Deus Ex Machina van te maken. Het is allemaal erg cool en spectaculair en dat druipt ook van het scherm.

Tekken 8 is immers niet alleen een return to force op vlak van content en gameplay, ook het visuele is top. De personages zijn walgelijk goed gedetailleerd en de vele levels zien er verschrikkelijk goed uit. Grafisch een topper en dat maakt de game levendiger dan ooit. De speciale effecten doen de moves van het scherm spatten, en met Arcade Quest zit er een mode in die helemaal anders oogt dan de rest. Daarin wandel je door een arcade en kan je gevechten aangaan en met je Ghost AI spelen. Het oogt cartoonesk, maar past bij die mode. Een andere terugkomer is trouwens Tekken Ball uit Tekken 3. Speel met Kuma en Panda, hilariteit gegarandeerd.

Tekken 8 is 'a return to force' zoals ze in het Engels zo mooi kunnen zeggen. Grafisch een absolute bom, maar qua gameplay slaat het even hard in. Soepel, uitdagend maar tegelijk toch toegankelijk - maar niet makkelijker! - voor nieuwe spelers. Een van de beste Tekken-games sinds lange tijd.

9/10