Review: WRC 10

Ontwikkelaar: KT Racing Uitgever: NACON

Platformen: PS4, PS5, Xbox One, Xbox SerieS S/X, PC, Switch Genre: Race

Releasedatum: 2s september 2021 Adviesprijs: €59,99

Aan racegames geen gebrek. Racefanaten konden de voorbije maand al aan de slag met RiMS Racing en F1 2021, en nu is er ook de volgende iteratie van de WRC-reeks. Kylotonn Games maakt zoveel racegames dat ze hun naam al veranderden in KT Racing, en hebben al een aantal WRC-games met wisselend succes ontwikkeld. Dit is al hun zésde WRC-game.

KT Racing is dus dé ontwikkelaar als het op rallygames aankomt en sinds 2015 kwamen ze al met betere en minder goede WRC-games op de proppen. De laatste jaren leveren ze betere games af. Noem het gerust ervaring. WRC 9 was dan ook gewoon een hele sterke rallygame en nu verschijnt hij ook nog eens op next-gen consoles. Het was dus afwachten of die technologie iets extra's kon brengen. Wat KT Racing met WRC 10 brengt is qua inhoud grotendeels hetzelfde. Waar dat in veel gameseries een nadeel zou zijn, ligt dat uiteraard anders bij rallygames. De regels van het spel zijn wat ze zijn en daar kan je niets aan veranderen. De modi van vorig jaar waren ook gewoon sterk, dus het is niet verwonderlijk dat bijvoorbeeld de career mode bijna helemaal dezelfde is.

Afgezien van het feit dat er enkele veranderingen zijn in de menu's, is de career mode hetzelfde. Goed, je krijgt nu de bandenkeuze voor elke rally voorgeschoteld, en dat kan impact hebben tijdens een rally race, maar meer is er niet veranderd. Als je echt kritisch wil zijn, kan je zeggen dat ze iets anders hadden mogen doen qua structuur of er meer een verhaal hadden mogen instoppen, zoals de F1-games tegenwoordig doen. Maar deze formule is nog niet jaren oud, én is heel goed. Dus het kan door de beugel. Het is nog altijd een sterke career mode die je echt wel heel wat uren zal bezighouden.

Natuurlijk blijft het belangrijkste gewoonweg hoe het racen aanvoelt. KT Racing heeft als ontwikkelaar de laatste paar edities zijn 'footing' in gevonden, en dat blijft ook nu geweldig. WRC 10 voelt héél lastig aan, maar dat is net wat je wil, als rallyfanaat die virtueel zijn rallydroom wil beleven. Als je het echt goed wil doen, zal je ervoor moeten werken. Maar zelfs dan blijft het voeldoening geven. Er zijn best wat games die je doen werken, maar dat het niet leuk meer aanvoelt en dat heeft deze game zeker niét. Het blijft leuk, ondanks de steile leercurve en de realistische gedragingen van de auto. Er zijn dan ook natuurlijk hulpmiddeltjes als enkele keren terugspelen per race na een crash, maar dat is gelukkig gelimiteerd in gebruik.

De kracht van de next-gen consoles valt evenwel niet te merken in hoe realistisch het racen is, of het baangevoel. Dat was al geweldig. Waar de game wel gebruik van maakt is van de dualsense technologie op de knoppen en de microfoon in de controller waar je jouw co-piloot door hoort. En natuurlijk het grafische aspect. De PS5 doet alles wat beter uit de verf komen en het ziet er allemaal wat gedetailleerder uit. Uiteraard zijn er nog natuurlijk de laadtijden die gewoon véél korter zijn. Je zit zo in een race. Maar met de SSD-voordelen van de PS5 zijn we ondertussen natuurlijk allemaal bekend. Als laatste keren ook de klassieke

Het is simpel. Als je WRC 9 een sterke rallygame vond - en volgens ons was dat ook gewoon zo, - vindt je ook WRC 10 een topper. Het is de net wat mooiere versie van WRC 9, met hier en daar een kleine verandering, zonder écht veel nieuws te brengen. We zijn wel benieuwd naar volgend jaar, wanneer de next-gen consoles hélemaal ingeburgerd zijn.

9 / 10