Review: WRC 9

Ontwikkelaar: Kylotonn Racing Uitgever: NACON

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Race

Releasedatum: 3 september 2020 Adviesprijs: € 59,99

Trek je racepak maar aan en maak je klaar voor heel wat rally-actie, want WRC 9 is gearriveerd! Tussen WRC 7 en WRC 8 zat er twee jaar, maar ontwikkelaar Kylotonn maakt er voorlopig dus weer een jaarlijks weerkerend fenomeen van. Vorig jaar leverde Kylotonn een heel goede rallygame af, maar waar maken ze het verschil dit jaar?

We hebben het in andere reviews nog gezegd, maar het is wat het is: in hoeverre kan je een rallygame immer blijven innoveren? Dat is moeilijk, dus richten ontwikkelaars zich vaak op een carrièremode en de algemene racegevoel als je de auto bestuurd. Dat is min of meer wat Kylotonn ook hier doet bij WRC 9. De carrièremodus was een serieuze verbetering tegenover WRC 7 en deze keer verbeteren ze het nog een klein beetje door onder meer een tutorial in de game te stoppen. De instapdrempel is op dat vlak dus iets kleiner voor racefanaten die nog geen rallygame hebben gespeeld en dat kan alleen maar positief te noemen zijn.

Wat wél zo is, is dat de carrièremodus niet heel veel verandert is tegenover WRC 8. Je begint nog altijd onderaan de ladder en probeert stilletjesaan races te winnen om op die ladder te klimmen, maar de inhoud is min of meer hetzelfde. Je stelt een crew aan, beheert de kosten, en racet de kalender af. Op zich niets mis mee, want de carrièremodus was prima, maar je wil toch net iets meer vernieuwing in een carrièremodus als enkel een toegevoegde tutorial. Toegegeven, de menu's en alles daar rond is ook wat overzichtelijker te noemen, maar heel veel verschil maakt dat niet.

De game voelt dus meer aan als meer van hetzelfde. In dit geval is dit geen groot punt van kritiek. De carrièremodus biedt meer dan genoeg plezier en het racen zelf is heel erg sterk. De parcoursen, die niet helemaal lijken op de officiële versies, zijn gevarieerd en heel erg uitdagend, en het racen voelt heel erg realistisch aan. Voor zover wij natuurlijk kunnen inschatten hoe het voelt om in een rallywagen te zitten. Maar het snelheidsgevoel zit heel erg goed, Of het nu op sneeuw is, modder of asfalt: het voelt heel erg goed om de juiste cadans te vinden in de bochten en op snelle stukken helemaal door te peren.

Over WRC 9 kan je op het vlak van racen weinig slechts zeggen, behalve misschien dat het op vlak van racen wel heel moeilijk is voor nieuwe spelers. Goed, er is die tutorial en dat helpt, maar een echt goede racer worden en effectief races winnen op een iets moeilijkere setting en minder assists is énorm uitdagend. Aan de andere kant is dat ook wel iets goed. De voldoening die je haalt uit het meester worden van je wagen in verschillende omstandigheden is groot. Ook op grafisch gebied is de game sterk. Nog meer dan vorig jaar zijn de omgevingen naast het parcours gedetailleerd uitgewerkt, en hoe de zon valt op modder, sneeuw of je wagen is fenomenaal mooi. Zelfs racen in de regen is nooit zo tof geweest. Voor de rallygames is dit zowel qua gameplay als graphics een knappe manier om de PS4 uit te zwaaien.

Kylotonn heeft zich op korte tijd opgewerkt tot dé ontwikkelaar van sterke racegames en benadrukt dat met WRC 9 nog maar eens. De game heeft inhoudelijk niet heel veel nieuws te bieden tegenover zijn voorganger, maar de game speelt nog ietsje beter en is grafisch nog wat sterker. De game was vorig jaar sterk, nu heel sterk. Voor rallyfans een must-have.

Bron: Persbericht