Review: WRC 8

Ontwikkelaar: Kylotonn Racing Games Uitgever: BigBen Interactive Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Race Releasedatum: 5 september 2019 Adviesprijs: €59,99

Racegames genoeg, dat zeggen we haast in de intro van élke racegame review. Onlangs nog, toen we MXGP 2019 onder de loep namen. Met WRC 8 keert de officiële game van de coole rallysport terug. Kylotonn Racing Games weet elk jaar de game beetje bij beetje te verbeteren. Een trend die ook dit jaar terugkeert? Of mist WRC 8 de bocht om in het decor te belandden?

WRC 7 kwam ondertussen twee jaar geleden uit, dus de ontwikkelaar heeft voldoende tijd gehad om de game te 'revampen' tot een spel waar elke rally-minnende gamer naar op zoek is. Pijnpunt in vele racegames - en ook WRC 7 - is steeds de career mode die mager ingevuld werd. Wel, hier lijkt de ontwikkelaar eindelijk een home-run te slaan. Gedaan met race na race afhaspelen in een auto die je koos en simpelweg een objectief probeert te halen. De professionele beleving van een carrière is deze keer beter naar de game vertaald. Je tekent bij een team in de junior of een hogere klasse en krijgt een heel kantoor te zien waar je jouw crew kan managen, emails kan bekijken en meer.

Dat geeft een extraatje aan de beleving van het spel. Zeker om dat de crew die je neemt en de resultaten die je haalt invloed hebben op jouw portemonnee en de relatie met de autofabrikant. Haal je niet de gewenste resultaten, haal je niet genoeg geld binnen en kan je bepaalde races niet racen en je personeel niet betalen. Wie weet verslechterd de relatie met de fabrikant dermate dat je ontslagen wordt en van voor af aan moet beginnen. De career mode biedt dus wel wat uitdaging, en ook de extra events zijn heel erg leuk om te racen, al dan niet voor een extra virtueel zakcentje. Neem daarbij nog de tech tree waar je verworven punten kan gebruiken en je hebt een career mode die verrast en verrassend verslavend is.

Maar waar draait het finaal om bij een game als WRC 8? Om het racen natuurlijk. En goed nieuws: ook dat hebben ze onder de knie. Het is wel géén game voor beginnelingen om zomaar in te duiken. Wie geen WRC-game speelde doet er best aan rustig te beginnen in de makkelijkste categorie. Want het rijgedrag is realistisch en bijwijlen enerverend op een goede manier. Het constant spelen met de gas, rem en handrem zorgt in de steile, scherpe bochten en op de smalle paadjes voor intense races. Qua racen zit het dus wel goed, al is het niet helemaal Soms wil de game al eens raar doen als je op iets kleins botst, en vlieg je de lucht in alsof je gekatapulteerd wordt door een raket. Of begin je overdreven te slippen waardoor je bij wijze van spreken het halve parcours rondvliegt. Nu, de game is onvergefelijk - je kan zelfs een permacrash optie aanvinken, waardoor crashen game over betekent; - maar soms nemen de physics een loopje met de realiteit. Al gebeurd het niet heel erg vaak en is het gewoon een irritant bugje of twee die er nog uit mag.

En audiovisueel? Indrukwekkend. De ronkendem motoren, de omgevingen en parcoursen, de weeromstandigheden, de dag-en nachtmomenten. Het ziet er allemaal heel erg goed uit en ook het publiek mag er voor de verandering eens wezen. Ze zijn vrij statisch, maar ze ogen al niet meer als bordkartonnen personages en dat is heel wat. Bovendien zitten er heel wat parcoursen in het spel en zijn ze allemaal erg gedetailleerd, wat ook van de auto's en hun schademodel kan gezegd worden. WRC 8 is op zijn zachtst gezegd dus een dikke meevaller op alle vlakken.

Kylotonn Racing Games mag enkele pluimen op zijn hoed steken, want WRC 8 is een aanzienlijke vooruitgang geworden tegenover vorige games en is misschien wel één van de beste rallygames van de laatste jaren. Enkele physics bugs of twee buiten beschouwing gelaten is dit een topgame in zijn genre.

8,5/10