Review: Tour de France 2023

Ontwikkelaar: Cyanide Studios

Uitgever: Nacon

Platformen: PS5, PC, PS4, Xbox One, Xbox Series X

Genre: Sport, Simulatie

Releasedatum: 8 juni 2023

Adviesprijs: € 49,99

De mooiste wielerkoers ter wereld staat weer voor de deur. Over een dikke week trapt de Ronde van Frankrijk weer af... in Spanje. Over commerciële dingetjes hebben we het niet hoor, geen vrees. Wél over de jaarlijkse Tour de France-game die de geest van de grote ronde moet weerkaatsen op je televisie- of PC-scherm.

Ja hoor, Cyanide is weer net op tijd daar met zijn jaarlijkse Tour de France-game. Je kan jezelf natuurlijk blijven afvragen waarom dat jaarlijks moet, want de voorbije jaren waren de veranderingen aan de game heel erg miniem. Nacon gaf naar aanloop van de release van deze game wel een lijstje aan nieuwigheden mee, maar is dat genoeg? De echte Tour de France-puristen gaan ongetwijfeld graag aan de slag met de nieuwe ritten in de tour, en dat blijft natuurlijk de hoofdbrok: de echte race. Dat de ritten goed gerecreëerd zijn, valt niet over te twisten, maar de gameplay? Die blijft in hetzelfde bedje ziek.

De goede punten zijn natuurlijk ook gebleven. Je moet je ploeg nog altijd goed aan de finish zien te krijgen, en zien te spelen met de staminameter en versnellingsmeter. Op tijd drinken, eten, versnellingen plaatsen of gewoon volgen in het peloton. Voor gamers die echt met wielrennen bezig zijn, is dat aspect van het spel best ok. Alleen is daar de laatste jaren niet veel meer aan veranderd. Wellicht is de balans tussen die meters en het realisme lichtjes toegenomen, maar de veranderingen zijn al jaren te min en op basis van wat we nu zien in de game, zijn de veranderingen ook nu niet groot genoeg. Meer zelfs: we merken ze niet.

Waar uitgever en ontwikkelaar wel mee willen uitpakken, is de vooruitgang in het collision model. Alleen... moeten we teleurstellend vaststellen dat we er eigenlijk ook weer niets van merken. Er zit één standaard animatietje in om botsingen weer te geven, maar na drie botsingen heb je het er ook weer mee gezien. Ook lijkt het allemaal niet erg te kloppen en moet je al als een olifant in een porseleinwinkel te keer gaan om effectief een valpartij te krijgen. De Ronde van Frankrijk gaat vooral in massasprinten toch gevaarlijk, maar dat gevoel heb je in de game niet. Nu hebben we wel veel kritiek, maar all in all blijft de basis van de game degelijk. Alleen zijn beloofde veranderingen wéér niet uit de verf gekomen en blijft de game hangen in 2018. Dat is het probleem van de Tour de France-games. Ze proberen altijd iets te doen, maar het voegt amper wat toe.

Wat wel iets toevoegt, is een nieuwe mode. Naast het Race of the Moment van vorig jaar, is er nu ook Downhill of the Moment. Afdalingen die je een uitdaging voorschotelen en tijden die je kan vergelijken. Alleen is dat maar leuk voor eventjes. Alweer een leuke toevoeging, maar het gaat niet diep genoeg. Net als het visuele, eigenlijk. De graphics zijn niet slécht, degelijk zelfs, maar het schijnt onveranderd sinds een aantal jaartjes. Buiten hier en daar wat aanpassingen aan de belichting. Niet genoeg natuurlijk, voor een game die elk jaar zijn fanbase moet overtuigen. Maar dat doet het wel, want als het niet verkocht, schreven we niet de ondertussen elfde Tour de France game review.

Cyanide Studios zou eigenlijk de game van de grond terug moeten opbouwen en met iets compleet vernieuwend moeten komen. De fanbase is trouw en blijft de game kopen, maar we kunnen ons niet voorstellen dat dit blijft duren. De basis is degelijk, maar er is op bepaalde vlakken doodgewoon een totale stilstand.

6/10