Review: Tour de France 2020

Ontwikkelaar: Cyanide Uitgever: NACON

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Race

Releasedatum: 4 juni 2020 Adviesprijs: € 59.99

Sportevenementen in tijden van Covid-19? Zeldzaam. Elk groot sportevent werd geslachtofferd. De Olympische Spelen werden verschoven naar volgend jaar, net als het Europees Kampioenschap voetbal. Maar de Ronde van Frankrijk? Die gaat dit jaar gewoon door. Zij het niet aan het einde van het schooljaar, maar eind augustus. En wellicht in een andere vorm met minder publiek en protocollen voor ploegen, renners en hun entourage. Gelukkig hebben videogames geen last van het respiratoir virus, en kunnen we ook dit jaar in Tour de France 2020 door dichte drommen publiek racen op zoek naar eeuwige wielrennersroem.

Het is al enkele jaren een vaste afspraak rond deze periode van het jaar: een virtuele Ronde van Frankrijk waar wij bepalen hoe ons team koerst of zelf een renner besturen richting de toppen van cols om uiteindelijk - hopelijk - te triomferen onder de Arc de Triomphe in Parijs. Het moeilijke blijft natuurlijk elk jaar weer iets nieuws brengen naar de fans van de videogame. De Tour de France kent dan wel elk jaar andere ritten en andere cols om te bedwingen: het blijft altijd min of meer hetzelfde proces. Toch heeft ontwikkelaar Cyanide weer geprobeerd enkele extra's te brengen die de game wat gevarieerder en anders moeten maken.

Dat begint alleszins niét bij de modi die we kunnen spelen. We kunnen spelen met een zelfgemaakte ploeg, of doodgewoon als renner zoals alle jaren. Het verschil zit hem in kleinere dingen. De vraag die zich dan meteen opwerpt is of dat die veranderingen niet evengoed een patch kunnen zijn voor de game een jaar eerder. En eigenlijk kan dat wel. Het zijn immers aanpassingen die niet echt wereldschokkend zijn. Toch kunnen ook kleine dingen een game helemaal anders maken. Eén erg leuke verbetering is het first-person perspectief. Nu kunnen we de ritten, de strijd om overwinningen en het geel meemaken uit de ogen van onze renner. Dat maakt dat je als gamer dieper in de wedstrijden ondergedompeld wordt en het verandert de gameplay-ervaring voor een groot deel.

Dat is dus een mooie aanpassing die de game beter maakt en iets geeft om trouwe gamers weer te lokken naar de iteratie van dit jaar. Een andere nieuwigheid zijn de aanwezigheid van enkele nieuwe eendagsritten. Zoals de klassieker Luik-Bastenaken-Luik. Nu, dat verandert de gameplay-ervaring niet en is vooral leuk voor de échte wielerfans onder de gamers. Maar het is wel een w aardevolle toevoeging. Voor het overige is het toch de game die we kennen en is er qua diepgang en gameplay niet zoveel anders. De AI van de renners lijkt wel aangepast. Zijnde dat ze foutjes maken, wat toch iets toevoegt aan het realisme. Maar wie een diepgaande ervaring wil, moet zich wenden naar Pro Cycling Manager - die review volgt nog.

Er zijn dus wel enkele verbeteringen die de game wat leuker maken om te spelen, of alleszins de speler dieper in de ervaring dompelen. Maar is het genoeg om gamers jaar na jaar te blijven aantrekken. Wellicht wel. En al zeker omdat echte fans van de game toch steeds de nieuwe ritten willen rijden. Grafisch lijkt de game wel stil te staan. Een kritiek die we vorig jaar al uitte, maar zeker en vast herhaald kan worden. Grafisch lijkt de game sinds 2018 geen vooruitgang te boeken. Als het kan, mag dat een werkpuntje voor volgend jaar zijn. Al zal dat wellicht geen probleem zijn, aangezien de nieuwe generatie consoles met PS5 en Xbox Series X gearriveerd is.

Tour de France 2020 is by no means een grote stap voorwaarts tegenover TDF 2019, maar de fans van de game zullen ongetwijfeld tevreden zijn met wat ze voorgeschoteld krijgen. De first-person camera voegt een nieuwe dimensie toe aan de game, maar voor het overige is het vooral meer van hetzelfde, met wat andere ritten. Leuk voor de fans.

7/10