Review: Tour de France 2021

Ontwikkelaar: Cyanide Interactive Studios Uitgever: NACON

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X Genre: Sport, Simulatie

Releasedatum: 3 juni 2021 Adviesprijs: €69,99

De zomer breekt stilletjes aan, en dat betekent dat de sportzomer weer begint. En dat betekent ook... naast het Europees Kampioenschap voetbal en de Rode Duivels-gekte... ook de Ronde van Frankrijk! De strijd om de Gele Trui breekt binnenkort weer los, en ook virtueel kunnen we weer aan de slag met de jaarlijkse Tour de France-game.

In den beginnen was Tour de France een vrij droge game, met enkel de Tour die we konden rijden, maar de laatste jaren is ook deze game uitgebreider geworden. Naast de Tour zelf, kunnen we ook dagkoersen rijden om onze skills als speler bij te schaven of zelfs eigen rondes gaan maken. Maar hét pijnpunt van deze gamereeks is niet wat we allemaal kunnen doen, maar wel de effectieve gameplay. Ja, het kan een tactisch steekspel worden, want een lange rondekoers vraagt met verschillende renners verschillende tactieken en soms zelfs in één koers, toch wordt het gauw meer van hetzelfde.

In dat opzicht mag het niet verbazen dat er qua gameplay al jaren geen vooruitgang meer is. Er wordt niets nieuw ondernomen binnen de gameplay en het blijft op dezelfde manier poppetjes aansturen, instructies geven en zien dat je niet stilvalt in de laatste kilometers omdat de tank leeg is, of omdat je vergat te drinken. Datzelfde tactisch steekspel en het toch wel bijkomende realisme zal de echte wielerfans onder de gamers wel blijven aanspreken, maar voor de casual gamer zal het echt wel opvallen dat dit gewoon op veel vlakken dezelfde game is, maar met andere tourritten.

Je kan op dat vlak natuurlijk paralellen trekken naar andere sportgames als FIFA of NBA 2K, maar de realiteit is dat daar wel wat meer gedaan wordt dan de nieuwe teams implementeren. Daar zie je elk jaar iets veranderen aan de gameplay en komen ze met nieuwe ideeën. Cyanide zou met TFD 2022 misschien eens kunnen proberen een singleplayer verhaal te integreren, zoals FIFA deed met The Journey, of NBA 2K al enkele jaren doet met MyCareer. Het kan iets fris brengen naar de franchise. De Pro Leader modus dat deze game heeft is er al een aanzet naar, maar nu moeten ze die aanzet nog benutten, want de mode voelt generisch aan.

Want fris zijn de TDF-games niet meer. Ja, het speelt niet slecht en voor de wielerliefhebbers blijft dit een fijne game, maar het moet toch echt meer zijn. Vooral omdat de game ook op technisch gebied stilstaat, en zoals we altijd geleerd hebben staat dat gelijk aan achteruit gaan. Grafisch is het nog steeds de game van enkele jaren geleden, op enkele belichtingselementen na, en je krijgt er nog veelal dezelfde bugs bij. Tour de France 2021 is toch eentje voor de échte fans.

Is Tour de France 2021 de moeite voor de doorsnee gamende sterveling? Nee. Daarvoor biedt de game echt te weinig tegenover de voorbije jaren. Het is meer van hetzelfde zonder enige aanpassingen aan de gameplay. Cyanide zégt wel dat ze enkele dingen veranderd of verbeterd hebben, maar daar is niets van te merken. Als je een wielergekke gamer bent ga je er wel wat aan hebben en speelt het gewoon degelijk, maar eigenlijk brengt de game te weinig.

6/10