Review: Pro Cycling Manager 2023

Ontwikkelaar: Cyanide Studios

Uitgever: Nacon

Platformen: PC

Genre: Sport, Simulatie

Releasedatum: 8 juni 2023

Adviesprijs: € 49,99

Wanneer we Tour de France 2023 zeggen, zeggen we ook Pro Cycling Manager 2023. De games worden haast als één entiteit gemarket en ze komen ook gewoon samen uit. Net als Tour de France 2023 is Pro Cycling Manager al jaren in hetzelfde bedje ziek; een gebrek aan vooruitgang. Nu dan? Nee?

De titel zegt het al: Manager. Wie de games al lang speelt moeten we het allemaal niet uitleggen: Pro Cycling Manager is voor wie van alle in-en-outs van het wielrennen houdt en zelf eens wil voelen wat het is om een ploegleider te zijn. Veel turen op allerlei schermen en cijfertjes, is vooral wat dat wil zeggen. Nu, liefhebbers van de game weten dat al. Wat het probleem echter vaak is bij games als deze, is dat de menu's snel onoverzichtelijk zijn en de cijfertjes gaan dansen voor je ogen. Op dat vlak heeft Cyanide wel nodige aanpassingen gedaan en is het allemaal iets strakker ogend. Een beetje vooruitgang dus, al is het voor nieuwkomers die deze game nooit gespeeld hebben, soms wel overweldigend wat je allemaal kan doen. Er is een tutorial, maar die is ontoereikend voor nieuwe spelers.

Een vrij hoge instapdrempel dus, maar wel eentje die je naar een verdieping brengt met héél veel diepgang. Je kan immers omzeggens alles doen met en voor je renners wat een echte ploegleider moet doen. Veel personeel aanstellen, van kinesisten tot diëtisten, trainingsschema's instellen, een rittenplan maken voor heel het seizoen... Alles, alles en nog eens alles. Indien je echt houdt van wielrennen, tot in de kleinste details, is Pro Cycling Manager 2023 sowieso een geslaagde game. Zeker omdat hier wel enige vooruitgang is te merken tegenover de vorige jaren. Trainingen zijn iets uitgebreider en makkelijker om in te stellen, de cijfers dansen niet voor je ogen omdat het geheel strakker is en een realistisch ranking systeem voor de renners.

Waar de game een béétje in teleurstelt, is het feit dat er geen nieuwe game modi zijn. Je kan nog steeds een ploeg uitkiezen en er een hele carrière mee uitbouwen, of een compleet nieuwe renner creëren en die naar een legendestatus proberen te begeleiden. Eentje waarmee je alle grote rondes trouwens kan doen, want die zitten allemaal in de game. De inhoud van die modi is jammer genoeg gewoon dezelfde van andere jaren. Dus dat aspect van de game maakt helaas geen vooruitgang.

Dat kan ook gezegd worden van het visuele. Waar Tour de France best nog een visueel degelijke game is, is Pro Cycling Manager dat eigenlijk niet. Je zou denken dat Nacon gewoon dezelfde engine zou gebruiken, maar als dat al het geval is, mismeesteren ze de engine wanneer ze deze game ontwikkelen; Niet dat TDF een grafische parel is, maar deze game komt er niet meer mee weg. Bij momenten zijn de races gewoon pijnlijk om naar te kijken. Visuals van pakweg tien jaar geleden, en daar kom je anno 2023 niet meer mee weg.

Dat je races zou simuleren om de pijnlijke visuals te vermijden, zou niet mogen. Maar in de essentie blijft PCM wel een steengoede managementgame die ook nog enkele positieve wijzingen heeft aangebracht in de gameplay. Maar die visuals? Pfieeeeeuw...

6,5/10