Review: Pro Cycling Manager 2022

Ontwikkelaar: Cyanide Studios

Uitgever NACON

Platformen: PC

Genre: Simulatie

Releasedatum: 09 juni 2022 Adviesprijs: € 59,99

Eerder bespraken we de Tour de France videogame van dit jaar, maar wie Tour de France zegt, zegt onvermijdelijk ook Pro Cycling Manager 2022. Want de ene game komt uiteraard altijd samen uit met de andere game. De vraag is natuurlijk of PCM 2022 net als TDF een gebrek aan vernieuwing kent, of op dat vlak wél kan overtuigen.

Waar TDF de hands-on-ervaring is die vooral draait om de nu lopende Ronde van Frankrijk, is Pro Cycling Manager natuurlijk de managementervaring. Net als TDF kan je niet zovéél anders doen en moeten de ontwikkelaars dus focussen op kleine verbeteringen die de overall game-ervaring beter maken. Eén van die aandachtspunten is het voorbije jaar blijkbaar vooral de user interface geweest. Daarvoor lijkt Cyanide toch afgekeken te hebben bij een concurrent in het managementsim-genre: Football Manager. De interface en menu's hebben heel veel weg van Sports Interactive's managementgame. Geen slechte zaak, want het maakt de boel overzichtelijker en aangenamer om tussen te navigeren, iets wat je toch wel veel doet in deze game.

Het sop de kolen niet waard

Helaas gaat het verbeteren van deze iteratie tegenover de vorige niet veel verder. Gameplaygewijs is er niet zo veel anders aan de 2022-versie. De manier waarop een wedstrijd verloopt, de AI reageert op gebeurtenissen... Het voelt allemaal wat hetzelfde aan. Ook wat en de manier waarop je kan ingrijpen, lijkt helemaal niet veranderd in deze versie. Of de aanpassingen moeten zo minimaal zijn dat je het gewoon niet merkt. In dat geval is de sop - 60 euro - de kolen - een nagenoeg dezelfde game - niet waard. Zijn we dan misschien té streng voor deze game? Zelf vind ik van niet. Goed, het blijft over het algemeen wél een solide managementgame. En de betere user interface maakt dat het wat vlotter en overzichtelijker speelt.

Maar de effectieve gameplay tijdens de koersen blijft hetzelfde. Dezelfde mogelijkheden en manieren van ingrijpen. Cyanide heeft wel geprobeerd op andere vlakken iets nieuws te brengen. Het scoutingssysteem is bijvoorbeeld wel vernieuwd. Dat heeft twee delen: op een andere manier en intensiever naar jonge renners scouten, en een beloftenteam oprichten en begeleiden. Dat laatste is pure simulatie: je kan de wedstrijden niet live beleven. Dat is wat je genoemd een gemiste kans. Goed, het managementaspect heeft al heel veel om het lijf en wedstrijden van de beloften zelf leiden zou nog meer tijd innemen, maar ik zou zeggen: laat de keuze aan de gamer. Nu heb je die keuze niet en had dit toch wel echt een meerwaarde kunnen zijn.

Pruttelende motor

Maar goed, Cyanide doet daar wel een inspanning, en dat mag toch een positieve vermelding krijgen. Wat dan weer minder is, is dat er grafisch nagenoeg geen enkele inspanning gedaan is om enige verbeteringen aan te brengen. En dan bedoelen we echt wel helemaal niéts. Dat is dé teleurstelling van deze game. En dan moet gezegd worden dat we vorig jaar al aangaven dat de engine verouderd aanvoelt en er geen verandering was. Alweer niet dus. Gelukkig hebben ze het gebrek aan tijd dat ze in het grafische staken, besteed aan de game wat stabieler en vrijer van bugs te maken. Dat moeten we ook wel zeggen. Maar is het genoeg? Nee, toch?

Pro Cycling Manager 2022 heeft dezelfde problemen als vorige jaren: te weinig vernieuwing op het grafisch aspect en weinig innovatie op gameplay-vlak. Als je nu nog nooit een PCM-game hebt gespeeld, of het is jaren geleden, dan is dit wel gewoon een degelijk wielermanagementspel. Speel je het jaarlijks, ga je op een scoutingssyteem en nieuwe UI teleurgesteld zijn over het gebrek aan vernieuwing.

6/10