Review: Pro Cycling Manager 2021

Ontwikkelaar: Cyanide Interactive Studios Uitgever: NACON

Platformen: PC Genre: Sport, Simulatie

Releasedatum: 3 juni 2021 Adviesprijs: €69,99

Cyanide Interactive Studios is ook dit jaar een bezig bijtje geweest als het gaat over de jaarlijkse wielrennergames die verschijnen. Naast Tour de France 2021 is er natuurlijk ook dé game bij uitstek voor wielerfans die graag micromanagen: Pro Cycling Manager 2021. Brengt de game dit jaar wat nieuws?

Wat Football Manager is tegenover FIFA, is Pro Cycling Manager tegenover Tour de France. Een game waarin je tot in het kleinste detail een ploeg kan managen in plaats van straight to the point wedstrijden te spelen. Je gaat dus een volledig team managen dat volledige seizoenen gaat rijden. Een klusje voor managementfreaks. Toch is ook hier meteen iets duidelijk dat ook geld voor de Tour de France-game: waar blijft die vernieuwing? Micromanagen is één, maar we willen niet het gevoel hebben dat we gewoon met een geüpdatet roster spelen.

Dat is dus wel een pijnpunt in Pro Cycling Manager. Wanneer we een paar uurtjes aan het spelen zijn, merken we meteen dat dit vrijwel dezelfde game is als vorig jaar. Op zich is dat niet helemaal een ramp. Het is nu eenmaal een enorm uitgebreide managementgame en voor wielerfans die gek zijn van statistieken en cijfertjes is dit een droom. Toch een smet op de droom: nog steeds heeft Cyanide niet alle licenties binnen. Er zijn dit jaar wel enkele nieuwe licenties binnengehaald, maar dan gaat het eerder om merken zoals Lazer, Merida enzovoorts. Wel cool allemaal, en wie zich helemaal op managementgames kan storten kan ook dit jaar weer loos gaan.

Research, doelstellingen en een seizoensplanning opstellen voor je renners, deals maken... het hoort er allemaal bij en qua managementgames ga je niet veel dieper vinden als deze game. En ja, ondanks dat we zeiden dat er een gebrek aan vernieuwing is, is er dan toch iets nieuws: de manier waarop doelstellingen gepresenteerd worden. Er zullen meer factoren zijn die je plannen en doelstelling gaan beïnvloeden, zoals vermoeidheid en mentale paraatheid van je renners. Dat is ook alweer een extra dosis realisme dat ontwikkelaar Cyanide er probeert in te stoppen, maar wat ons betreft is dat niet genoeg. Niet genoeg omdat het vooral in de races nog steeds hetzelfde blijft. De gameplay is gewoon bijna een carbon copy van PCM 2020 en is een pijnlijk ding dat geldt voor allebei. De eigenlijke gameplay in de koers voelt gewoon helemaal hetzelfde aan, ondanks dat Cyanide beweert dat er dingetjes verandert zijn zoals de AI.

Overall is dit een vrij teleurstellende editie van PCM 2021. En dat is jammer, want op zich is dit gewoon een vrij uitgebreide managementgame. Het is gewoon dezelfde game als vorig jaar, met uitzondering van de manier waarop doelstellingen werken. Er is natuurlijk wel de Pro Cyclist modus, maar die is eigenlijk niet zo interessant omdat het generisch aanvoelt, iets dat ook een probleem is voor de Pro Leader modus in Tour de France 2021. En dat het meer van hetzelfde is, bewijzen ook de graphics. Geen verschil met voorgaande jaren. Héél erg jammer.

Pro Cycling Manager 2021 is eigenlijk gewoon een goede managersimulator. Dat wordt echter tenietgedaan door het feit dat dit gewoon dezelfde game is als de vorige vier jaar. Er zijn een paar dingetjes, zoals wedstrijden die instant gesimuleerd worden of de doelstellingen, maar het is te weinig om gamers elk jaar opnieuw te overtuigen.

6/10