Review: Final Fantasy XVI

Ontwikkelaar: Square Enix

Uitgever: Square Enix

Platformen: PS5

Genre: Actie, RPG

Releasedatum: 22 juni 2023

Adviesprijs: € 69,99

De Final Fantasy-franchise gaat al decennia mee. Ondertussen is ondergetekende een dertiger met een tiener die Final Fantasy-games speelt, maar zelf speelde ik ze ook al als klein jongetje. Final Fantasy VII, VIII, IX en X hebben allemaal een speciaal plaatsje in mijn nostalgisch hart. De reeks blijft maar gaan en na enkele mindere iteraties, leek Final Fantasy XV weer de juiste richting in te slaan. Houdt nummer 16 de juiste koers?

Wat Final Fantasy XVI érg goed doet, om zomaar even met de deur in huis te vallen, is 'world building'. Een setting geven waarin we het verhaal beleven en het erg interessant maken. De moederkristallen, Ash en Storm, deden de wereld draaien, maar na misbruik viel de hoogtechnologische samenleving 1500 jaar voor de gebeurtenissen in deze game uit mekaar. Nu wordt de wereld gedomineerd door enkele huizen en hun 'Eikons'. Elementen die zich huizen in 'dominants', of uitverkorenen. We krijgen het eerste halfuur een uitstekend verhaal voorgeschoteld van ons personage, Clive, die de beschermer is van zijn broertje Joshua, de uitverkorene van de Eikon 'Phoenix'. Dat halfuur slaagt er in om de familiebanden te cementeren in het verhaal en de verhoudingen tussen Eikons, Dominants en de families in de verf te zetten. Uitstekende World Building dus. Dat halfuur trekt je als gamer echt in het verhaal, en wanneer het drama zich afspeelt, ben je ook echt helemaal mee.

Qua verhaal is dit, en dat zeggen we zonder overdrijven, de Final Fantasy-game met de meest interessante verhalen en personages sinds Final Fantasy X. Iets wat bijdraagt bij het verhaal en de achtergrond is de geweldige nieuwe feature die je kan inroepen tijdens cut-scenes. Active Time Lore. Met een druk op de knop leer je meer over alles en iedereen die in de cut-scene zit. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe cool de feature wel is. Maar met een geweldig verhaal en verhaalmechanics ben je niets als de gameplay niet je dat is en... dat is ie wel! Er zit in Final Fantasy XVI een duidelijke shift van real-time-strategy combat, naar pure actie-RPG combat. Die evolutie werd al een klein beetje ingezet met Final Fantasy XV, maar nu is het een ware revolutie.

Je vecht énkel met jouw personage, er is geen beurtrol en hakt er op los alsof je een Devil May Cry-game aan het spelen bent. Een grotere verandering voor de franchise, maar wel eentje die na zestien games en decennia lang spelen, welgekomen is. Het zorgt voor een pak meer tempo in de actie, en visueel gaat het allemaal veel sneller en spectaculairder. Nee, géén chaos. want voor de speciale moves die gebonden zijn aan de Eikon, is er een cooldown en visueel zit het gewoon allemaal heel goed in mekaar, zodat het niet onoverzichtelijk wordt. Natuurlijk is er ook een RPG-pad waar je van alle features voor je personages kan unlocken, maar een gevolg van de meer actie-RPG aanpak is dat je niet zo moet grinden voor AP. Dat komt iets makkelijker.

Nog zo'n gevolg is dat de levels wat meer lineair zijn. Niet puur lineair, maar er is minder ruimte voor verkenning en time wasting. Dat kan je beschouwen als een minpunt, maar bij deze game voelt dat helemaal niet zo aan. Het tempo dat erg hoog is, en het geweldig uit de doeken gedane verhaal, zorgen voor een gamebeleving die we lang niet hadden bij Final Fantasy. Alles klopt aan deze Final Fantasy en dat is toch lang geleden dat we dat gevoel hadden. Enig nadeel bij de nieuwe actie-RPG aanpak is dat de combat, tijdens een game die zo een lang verhaal heeft, toch wel minder fris kan doen aanvoelen. Je krijgt na verloop van tijd wel nieuwe abilities en Eikons om te verkennen, maar het veranderd de combat niet substantieel genoeg. Enig minpuntje in een game die anders damn close to perfection is.

Dat geldt trouwens ook voor het visuele. Grafisch is de nieuwe Final Fantasy excellent. Dat komt natuurlijk deels omdat hij voor de PS5 gemaakt is, en énkel voor de PS5. Geen versie voor de vorige generatie consoles. En dat zie je. Verzichten, belichting, character details... Het zorgt allemaal voor een game die er enorm knap uitziet. Los van het technische is het ook gewoon een knap ontworpen game met diverse omgevingen, en knappe locaties. De game doet dus alles goed, tot de coole soundtrack toe.

Final Fantasy XVI is een enorm sterke game die een omslag betekent voor de franchise. De shift naar actie-RPG is geslaagd en komt met gevolgen voor de hele game. En op één besproken minpuntje na, is het allemaal ten goede. Eén van de strafste verhalen en leukste personages sinds Final Fantasy X. Je moet het maar doen...

9,5/10