Review: Final Fantasy VII Remake - Intergrade

Ontwikkelaar: Square Enix Uitgever: Square Enix

Platformen: PC, PS4, PS5 Genre: Actie, RPG

Releasedatum: 10 juni 2021 Adviesprijs: €59,99

Final Fantasy is een reeks die al zolang meegaat als veel van zijn spelers oud zijn, en ook ik was nog maar een kleine jongen toen de eerste Final Fantasy-games verschenen. Degenen die mij het meest bijgebleven zijn uit mijn kinderjaren waren Final Fantasy VII en Final Fantasy VIII. Des te groter was mijn vreugde wanneer FF VII een heuse remake kreeg voor PS4. Die review kan je hier lezen. Dat is wel al bijna anderhalf jaar geleden en nu is die remake ook verkrijgbaar voor PS5.

Sceptici zouden kunnen zeggen dat Square Enix wel heel erg snel wil cashen, aangezien de remake pas verscheen voor PS4, maar de ontwikkelaar-uitgever heeft er wél iets heel moois als extra bij gestopt: de INTERmission episode die we kunnen spelen met Yuffie. Een nieuw stukje avontuur dus. Maar eerst even over de originele base game. De combat in Final Fantasy VII is natuurlijk een pak directer, met meer hack 'n slash gameplay en minder turn-based, met magie en melee-aanvallen die elkaar snel afwisselen. Het is één van de straffe punten van FF VII, maar ook het verhaal, de setting en de overall gameplay zijn dat, natuurlijk.

Na 23 jaar blijft dat verhaal overeind en de personages komen nog meer uit de verf dan vroeger. Dat komt uiteraard omdat het visuele helemaal vanaf de grond is heropgebouwd en we nu een next-gen versie hebben van een game die ook al op PS4 monden deed openvallen. Het mag dan dezelfde game zijn dan op PS4 - uitgezonderd INTERmission, - maar het is natuurlijk allemaal visueel nog wat indrukwekkender. Het maakt optimaal gebruik van de features van de PS5. De belichting ziet er pakken beter uit, het is allemaal nog wat haarscherper en het speelt nog vlotter. De actie, die bijwijlen heel erg spectaculair is omwille van de magie die heerlijk op het scherm getoverd wordt, ziet er nog beter uit. Dus ja, de upgrade van PS4 naar PS5 mag gezien worden. FF VII is een game die je met plezier uitspeelt, door het visuele lekkers en het verhaal dat gewoon steengoed is.

Maar die game hebben we eerder besproken, en we hebben de goede dingen opgelijst die de PS5-versie met zich meebrengt. INTERmission dus, een nieuwe episode die focust op een avontuur met Yuffie. We zien een andere kant van Sector 7 en Square Enix maakt niet de fout om ons gewoon met een ander personage en verhaal in dezelfde setting te zetten. Het zijn nieuwe omgevingen en de manier waarop we deze missie beleven is ook wat anders. De party combat is afwezig, want we zijn maar met twee. Samen met Sonon gaan we de strijd aan, maar hoofdzakelijk sturen we Yuffie aan. Die combat is een aangename afwisseling op FFVII, want het personage speelt wat anders en het is nog iets meer direct, omdat je Sonon maar met basiscommando's aanstuurt. Op die manier creëert Square Enix een eigen gameplaybubbel voor INTERmission die het cool maakt.

Wie denkt dat dit een klein stukje gameplay is, denkt verkeerd. Ja, het is uiteraard een pak korter dan de base game, maar als je alle sidemissions doet en je de moeite troost om het geweldige minibordspel te doen - een hele leuke additie aan de INTERmission DLC - ben je toch een kleine tien uur bezig. Bijna even lang als sommige lineaire singleplayergames, dus. Op zich krijg je dus zeker en vast waar voor je geld, ook omdat INTERmission gewoonweg een leuke game is die er ook nog eens héél erg goed uitziet.

Wie de kans nog niet kreeg om Final Fantasy VII Remake te spelen, gaat zich zeker amuseren met de Intergrade-versie voor PS5. FF VII blijft een geweldige game die er nu nog beter uitziet en nagenoeg geen laadtijden heeft en INTERmission is gewoon een enorm goede DLC.

9/10