Review: Final Fantasy Crystal Chronicles - Remastered

Ontwikkelaar: Square Enix Uitgever: Square Enix

Platformen: PS4, Switch, IOS, Android Genre: Actie-RPG

Releasedatum: 27 augustus 2020 Adviesprijs: € 29,99

Oh Final Fantasy, het is een enorm rijke en héél erg langlopende reeks. Als kleine jongen of meisje speelden we allemaal wel eens een Final Fantasy-game en voor mij persoonlijk was Final Fantasy VII in 1997 de allereerste keer dat ik in aanraking kwam met de franchise. Begin jaren 2000, toen de GameCube nog alive and kicking was, kwam Final Fantasy Crystal Chronicles.

Die game deed wat anders dan de andere Final Fantasy-games. De reeks volgde steevast eenzelfde formule met andere personages en verhalen, maar Crystal Chronicles werd een ander beestje. Dit ander beestje heeft nu, zoals zovele games, een remaster gekregen. In Crystal Chronicles. Eén ding dat de game al anders doet, is dat je geen preset personage met een naam hebt. Jij maakt een personage, geeft hem een naam en trekt op avontuur. Tailor-made adventure dus. Maar stel je er vooral niet teveel bij voor. Het is geen uitgebreide character creator en het is allemaal heel beperkt. En dat is toch wel eigenlijk de trend van de game.

Op verschillende vlakken merk je dat de game toch al een goede 16 jaar oud is. Bij een remake worden er dingen veranderd en toegevoegd, maar bij een remaster is het vooral een technische en visuele polish. Dat het een wat simpelere, beperktere gamer is, blijft dus. Dat uit zich zowel in het verhaal als in de combat en de wereld. Het verhaal is best nog wel degelijk, met jij als speler die druppels Myrrh moet verzamelen om het kristal in leven te houden die je dorp beschermd tegen de dreiging van Miasma. Klinkt simpel genoeg en daar blijft het wel bij. Maar het is best goed verteld en het geeft je personage een goed doel om te doen wat hij doet.

Maar de rest van de game is dus vrij eenvoudig. De wereld is niet heel erg groot, en de combat is niet erg dynamisch of diepgaand. Op zich is deze game dan wel een goede instap voor gamers die nooit een Final Fantasy-game hebben gespeeld, maar toch eens willen proeven van de sfeer in die legendarische games. Je kan enkele dingen op voorhand instellen en voor het overige zijn het vrij standaard magische en melee-aanvallen waarmee je aan de slag gaat. En eerlijk is eerlijk: de combat brengt niet veel voldoening met zich mee. Het is natuurlijk wel zo dat dit voor de casual gamer een ideaal spelletje is, maar nu we zelf haast twintig jaar ouder zijn, komt het allemaal veel te simplistisch over.

En dat is natuurlijk zo voor de hele game. Met een kelk de hele tijd rondlopen om dodelijke mist rond je te doen verdwijnen, werkt niet echt op de manier waarop ze het in deze game implementeren en het wereld design is ook niet fantastisch. Begrijp ons niet verkeerd, dat was het wel anno 2004 wanneer het op de GameCube verscheen en de PS2 zowat 'the pinnacle of graphics' was, maar de remaster is natuurlijk gewoon wat oppoetsen en zelfs dat kan niet verstoppen dat de game een bepaalde leeftijd heeft. Uiteraard is gameplay belangrijker, en zijn er nog oudere games die we met plezier spelen, maar dat is niet wat deze game kan brengen. We verwelkomen remakes als Final Fantasy VII, maar eigenlijk is deze remaster net iets te simplistisch opgevat.

Je kan niet alle games met succes een remaster geven en Crystal Chronicles is hier een schoolvoorbeeld van. Grafisch wat opgepoetst, maar op geen enkel vlak kan deze toen al simplistische iteratie in de Final Fantasy-franchise ook maar een beetje verbergen dat hij jaren oud is.

5/10