Preview: Elden Ring

Ontwikkelaar: FromSoftware

Uitgever: FromSoftware, Bandai Namco entertainment

Genre: Actie, RPG, Open-wereld

Release: 25 februari 2022

Platform: PC, PS4, PS5, Xbox One en Xbox Series X|S

Demon's Souls, Bloodborne en Sekiro: Shadows Die Twice zijn enkele titels die ontwikkeld zijn door FromSofware. Voor mij persoonlijk allemaal toppers van formaat, maar het genre is helaas niet door iedereen gegeerd. Met hun nieuwe game Elden Ring hadden de ontwikkelaars gezegd de game toegankelijker te maken, zodat andere gamers dit genre misschien ook wel een kans zouden geven. We konden deze statement perfect controleren, aangezien we een code hadden ontvangen om deel te nemen aan de Network Test van Elden Ring. Vol goede moed stappen we de wereld binnen van The Lands Between.

We kregen dus de mogelijkheid om afgelopen weekend Elden Ring te testen. Dit was verdeeld in telkens tijdsblokken van drie uur. We hebben dan ook deze kans met beide handen genomen en hebben ongeveer vier uur gespendeerd aan de game. In deze preview beschrijven we dan ook enkel de meest opvallende dingen en houden we de grotere details voor de eventuele review.

Soulsborne-games staan garant voor hun moeilijkheidsgraad en ik moet onmiddellijk met de deur in huis vallen dat Elden Ring ook geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken. De verwarring zal al bij vele lezers opduiken, want in de intro had ik nog vermeld dat de ontwikkelaars de game toegankelijker gingen maken voor het grotere publiek.

De baasgevechten hangen nog steeds samen met de befaamde woorden "You Died". Keer op keer is het doodgaan tot je uiteindelijk doorkrijgt hoe je die baas verslaat. Ik heb enkele bazen mogen ontmoeten in deze Network Test en telkens opnieuw ging ik de strijd aan volle goede moed, maar toch ging ik op momenten vrij snel neer. Gelukkig heb je de mogelijkheid om de hulp in te roepen van twee online spelers. Door de hulp van anderen kan een baasgevecht zeer snel een andere wending nemen.

Het is vanaf de eerste seconde van Elden Ring duidelijk dat er geen verandering aanwezig is aan de moeilijkheidsgraad om andere gamers die niet gewend zijn met dit genre te verwelkomen. Toch zijn er verschillen aan deze game tegenover zijn voorgangers dat er voor zorgt andere gamers over de streep te helpen toch een kans te geven aan dit unieke genre.

Het grootste verschil is dat we deze keer in een open-wereld spelen. Ditmaal geen vast traject volgen, maar nu heb je zelf de keuze welke wegen je eerst wil verkennen. "Bedankt FromSoftware om keuzestress aan deze game toe te voegen". In vorige delen was het ook steeds een probleem om aan Flasks te geraken die er onder andere voor zorgen dat je levensbalk wordt opgevuld. Je kon deze steeds opvullen door aan een checkpoint te rusten, maar dan werden ook alle vijanden terug gebracht. Als je in Elden Ring een groep vijanden kan verslaan worden je Flasks terug opgevuld en moet je dus niet steeds opnieuw gaan rusten aan de Sites of Grace.

Doordat Elden Ring over een open-wereld formaat beschikt moet je heel wat kilometers afleggen. Gelukkig krijg je na het ontdekken van drie checkpoints het bezoek van Melina. Deze beloond je met een Spectral Steed Whistle. Door deze fluit te gebruiken verschijnt het paard Torrent the Spirit Steed. Hierdoor kan je dus verre verplaatsingen uitvoeren en is het ook mogelijk om vanop je paard gevechten aan te gaan. Wat handig is bij een open-wereld game is de kaart, deze moet je echter zelf samenstellen door fragmenten te verzamelen die verspreid liggen in The Lands Between.

Er is ook een nieuw crafting systeem toegevoegd. Hierdoor kan je nuttige voorwerpen creëren die je kan gebruiken in je strijd. Ik raad dan ook zeker aan om alle hoeken van The Lands Between uit te kammen, want elk voorwerp dat je vind kan zeer handig zijn in je volgende gevecht. Doorheen de wereld van Elden Ring kom je ook geregeld dieren en andere wezens tegen, deze kan je ook best een kopje kleiner maken, want deze kunnen zeer bruikbare voorwerpen achterlaten.

Wat ons persoonlijk nog het meest opviel aan alle veranderingen van deze nieuwe game van FromSoftware is dat er meer respawn mogelijkheden zijn. Je hebt als vanouds de Sites of Lost Grace, die je kan vergelijken met de Bonfires uit Dark Souls. Naast die respawn locaties heb je nu ook de Stakes of Marika, deze bevinden zich steeds op nieuwe locaties waar veel vijanden zijn. Het is een standbeeld dat je natuurlijk eerst moet ontdekken, alvorens je ze kan gebruiken. Nadat je deze hebt ontdekt en je gaat weer een keer dood, hoef je deze keer geen respawn te selecteren die kilometers verder ligt, vanwaar je dood ging. De Stakes of Marika kan je wel niet meer gebruiken vanaf je dat gebied verlaat.

Na het spelen van deze Network Test ben ik er zeker van dat FromSoftware weer een geweldige titel gaat afleveren op 25 februari 2022. Als je ook weet dat deze wereld is ontworpen door niemand minder dan George R.R. Martin dan hebben we een enorm avontuur voor de kiezen. Er zijn al heel wat veranderingen te bespeuren tegenover zijn voorgangers van dit genre. De grote vraag zal echter blijken of dit voldoende is om het grotere publiek te overhalen. Ik ben er alvast van overtuigd dat de Soulsborne liefhebbers als reikhalzend uitkijken naar de release van Elden Ring.