Preview: The Crew 2

Vier jaar. Het klinkt gek, maar het is al vier jaar geleden sinds The Crew verscheen. Een jaar later kregen we de uitbreiding Wild Run, maar ondertussen is het dus een aantal jaren geleden dat de game op ons losgelaten werd. Zopas konden we aan de slag met de closed beta van The Crew 2, en daar staken we wat van op.

De closed beta begon spectaculair. We werden met onze kont een auto ingeschoven en kregen meteen een voorsmaakje van wat de game in petto heeft. En da's meer dan alleen maar rubber dat over de weg scheurt. Deze keer maken we ook de lucht onveilig en scheuren we over de golven in het water. Dat geeft de game sowieso een grotere variatie mee in de gameplay en de openingsmomenten van de beta liet ons meteen proeven van alle drie de voertuigen. En: het gaat verbazend vlot. De game lijkt zich te focussen op fun en daar hoort een arcade gameplay-stijl bij. Daar lukt The Crew 2 wat ons betreft wonderwel in. Het duurt niet lang om die conclusie te trekken.

Maar The Crew 2 wordt uiteraard meer dan alleen maar scheuren door een recreatie van Amerika. De open-wereld oogt nu al heerlijk, met mooie weereffecten en knappe vergezichten, maar hij gaat ook goed gevuld zijn. Het verhaal dat we volgen mag misschien een klein beetje standaard zijn met wij als gamer die ons een weg naar de top moeten werken maar de manier waarop is gevarieerd. Street Racing, Freestyle, Off-road en Pro Racing zijn de vier facties die we bestormen en elk hebben eigen missies met eigen numero uno's om te verslaan.

Dat zorgt voor heel wat animo in de open wereld. Er zal dus altijd wat genoeg te doen zijn. De overall gameplay lijkt nog niet compleet afgewerkt. Het is een arcade-achtige game, maar schade aan je auto zal er zijn. Dat lijkt niet altijd correct te registreren. Of misschien wordt dat net wel de bedoeling, maar voorlopig lijkt het gewoon niet helemaal optimaal afgewerkt. Wat mag tijdens een closed beta. Het is tenslotte de bedoeling op basis van die feedback alles op punt te stellen voor de release.

Maar met The Crew 2 lijken we dus een erg plezierige game te krijgen met meer mogelijkheden en variatie dan ooit. Neem daarbij nog een coole feature zoals instant wisselen tussen lucht - zee- land en je krijgt een game die focust op pure fun. Ook co-op is aanwezig, waar je met vier tegelijk door de open-wereld kan racen, maar zelf kan kiezen of je een race joint die iemand van de vier co-op spelers opstart. Op die manier krijg je een leuke flow zonder verplichtingen mee te brengen naar de co-op.

Dat de game op bepaalde punten nog niet afgewerkt lijkt is niet abnormaal. De meeste games ogen zo tijdens een beta. In dat opzicht zijn we erg optimistisch over de game. Het spel lijkt enorm leuk te worden en een schat aan variatie te bieden. Aftellen naar 29 juni, wanneer de game verschijnt voor PC, PS4 en Xbox One!