Preview: Disintegration

Ontwikkelaar: V1 Interactive

Uitgever: Private Division

Genre: Shooter

Release: N.T.B. - 2020

Platform: PC, PS4, Xbox One

De multiplayer-shooters zijn al lang niet meer op 50 handen te tellen. Het is één van de meest populaire genres op de markt, maar één ding hebben ze gemeen: vernieuwend is het zelden of nooit. Je ziet zo goed als altijd dezelfde gameplay-elementen terugkomen en hier en daar is er eens iets nieuw, maar echte vernieuwing blijft uit. Dat leek met deze bèta van Disintegration alvast te veranderen.

In deze online shooter - die overigens ook een campaign heeft, maar niet te spelen was tijdens deze technical beta - speel je niet 'boots on the ground'. Je zweeft met een soort zwevende mecha over de map, terwijl je een aantal units commando's geeft. Gaande van aanvallen tot het bedienen van panelen. Dat klinkt als een heel interessante opzet, vooral omdat deze units niet zuiver menselijk te besturen vallen. Op die manier geeft de game aan de speler een dubbele uitdaging: het vechten en knallen onder de knie krijgen én het goed aansturen van je units en ze op de juiste momenten aanwenden in de vingers krijgen.

Want wees gerust: het wordt een uitdaging. We kregen wel een korte tutorial, maar dat was allesbehalve genoeg om een goed beeld van de gameplay te krijgen. Wanneer we eindelijk online aan de slag gingen, kwamen we in een complete chaos terecht. Maar, het ging om een technische bèta en op technisch vlak zit de matchmaking en het vlot verbinden wel snor. Tegelijk hebben de spelers nog niet goed door wat de bedoeling is. Of zo lijkt het toch. er wordt vooral veel gestreden met de mecha's, en weinig gebruik gemaakt van de ondersteunende units.

De vraag is natuurlijk of de spelers op termijn de units goed gaan gebruiken. Want de mix van strategie en shooter is wat deze game echt kan onderscheiden van de rest. Wanneer je alles optimaal gebruikt, kunnen er mooie matches uit voortvloeien. Dat gebeurde een paar keer, maar veel te weinig. Nu kan dit zijn omdat de technical beta te kort was om het allemaal echt onder de knie te krijgen, maar wij haalden alvast veel voldoening wanneer de combinatie shooter/strategie lukten

Nog belangrijker is natuurlijk dat het vlot speelt en dat doet het. De controls om units te bevelen en te shooter draaien niet in mekaar en krijg je vlot in de hand, al is het serieus wennen aan het feit dat je zelf constant zweeft. Echt even kunnen lopen op vaste grond zou welkom zijn, al ruïneert dat mogelijk de rest van het spel. En voor de rest is het wel de standaard online shooter qua game modi. Een mode zoals Hardpoint in Call of Duty, een Capture the Flag-variant... Op dat vlak probeert de game op dit moment het warm water niet uit te vinden, maar is er een mooie synergie tussen echte vernieuwing en traditionele multiplayer shooter.

Disintegration is een verrassende, vernieuwende shooter die duidelijk een work-in-progress is, maar met de technical beta toch al wat kon overtuigen. Het idee is zeer goed, het online gedeelte liep als een tierelier en indien elke speler de gameplay gebruikt zoals hij gebruikt moet worden, kan het een interessante shooter worden.