Comic Review: Suske en Wiske #357 - De Zalige Ziener

Reeks: Suske en Wiske

ISBN: 9789002271410

De Suske en Wiske avonturen blijven een vaste waarde in Belgisch stripland. Het is één van de langstlopende reeksen, heeft zelfs een live-action film én heeft zijn verhaallijnen gediversifieerd met de meer volwassen Amoras-reeks. De hoofdreeks zat even in het slop, maar de laatste avonturen gaan weer in stijgende lijn. Deze keer opnieuw?

Dit avontuur draait weer helemaal om Lambik. Hij voelt zich depressief en nutteloos, tot hij een amulet in handen krijgt waarmee hij eenieders toekomst kan zien en voorspellen. Meteen zijn we mee, want het blijkt een van de betere avonturen van de laatste jaren. Enerzijds omdat het bovennatuurlijke element er is, anderzijds omdat de cover en de sfeer van het verhaal te vergelijken is met dat van 'De Wilde Weldoener', #55 uit de reeks. Dat je die vergelijking kan afdwingen, is natuurlijk een teken dat het verhaal best goed is.

Het amulet zet enkele dingen in beweging, en stilletjes aan gaat Lambik lijden onder het feit dat hij de slechte dingen van mensen kan zien. Ondertussen wordt er een schurk in het verhaal gegooid die het amulet wil, en gaan onze vrienden het amulet proberen terug te brengen naar de mysterieuze plek waar het vandaan komt. Het avontuurlijke zit er in, het bovennatuurlijke ook én hier en daar ook wel wat humor, met vooral Jerom die de 'comic relief' van dit album is. Alle ingrediënten zijn aanwezig, en worden goed benut om er een goed avontuur van te maken.

Een zweverige Lambik in een wit gewaard, 'De Wilde Weldoener' vibes zijn aanwezig. Er is ook de les dat je beter je toekomst niet kan kennen en alles best op je af laat komen, maar los daarvan is het gewoon een heel goed avontuur dat de sfeer van de klassiekers weet op te wekken.

8,5/10