Comic Review: Suske en Wiske #354 - De Zwijgende Zwollem

Reeks Suske en Wiske

Pagina's: 48

ISBN: 9789002269745

Prijs: €6,99

De Suske en Wiske-trein blijft onverminderd voort denderen. Het vorige avontuur, Het Gewiste Wiske, ligt nog maar net achter ons, of het volgende avontuur staat al in de startblokken. Deze keer opnieuw een avontuur dat een oude bekende van onder het stof haalt en een heel avontuur bouwt rond het figuur.

Op dat vlak lijkt de Suske en Wiske-reeks lekker nostalgisch te willen doen. De laatste tijd worden er alsmaar meer figuren uit de klassieke reeks naar boven gehaald. De Zwarte Madam, Sus Antigoon en nu dus Van Zwollem. de oude man met de verbeeldingskracht van een kind is de spil van het avontuur en de schrijver doet er zo goed aan de lezers van het eerste uur opnieuw aan te spreken. Net als de Zwarte Madam en Antigoon in het vorige avontuur wordt Van Zwollem uitstekend gebruikt en weet men op een goede manier de personages bij mekaar te brengen.

Het avontuur draait om een mini-Van Zwollem die het lichaam van de man levensloos laat. Zijn verbeelding is dus letterlijk op hol geslagen en onze bekende vrienden gaan dat eens oplossen. De verbeelding van Van Zwollem kan dingen tot leven toveren en dat levert leuke momenten op. Wanneer onze twee vrienden hetzelfde idee hebben en Schanulleke erbij betrekken, wordt het nog leuker. Er is ook nog een leuk zijplot waar Lambik niet wil dat Jerom spierkracht gebruikt, en Jerom er mee instemt om Lambik de held te laten spelen. Zowel de hoofdverhaallijn als het nevenplot is amusant en dat zorgt voor alweer een knap avontuur.

Klassieke personages gebruiken in de modernere Suske en Wiske-reeks wérkt. We zien Van Zwollem weer uitblinken als ideaal personage en het verhaaltje rond Lambik en Jerom versterkt het geheel. Een topnummer.

9/10