Comic Review: Jommeke - In de Knel én de Penarie

Reeks: Jommeke (Hommage)

Pagina's: 48

ISBN: 9789462107700

Prijs: €9,99

Jommeke is één van de 'staples' van het Belgisch striplandschap. Puur Vlaams ook, want onder de taalgrens of in Nederland is de strip nooit echt doorgebroken in tegenstelling tot bijvoorbeeld Suske en Wiske. Toch is het één van de beste en langstlopende reeksen en zijn ook BV's fan. Jelle de Beule, bekend van Neveneffecten en De Ideale Wereld, bijvoorbeeld. Hij mocht zijn hand leggen aan de reeks.

Er zijn natuurlijk wel al 'Jomme'-albums verschenen, waar anderen hun interpretatie mochten geven, maar deze heet gewoon Jommeke en is een volledig origineel verhaal geschreven door de Beule, en getekend door Thijs De Cloedt. Het is een parodie, maar zeker ook een hommage. Het verhaal draait rond de fiscus die langskomt, en Jommeke komt meedelen dat hij anderhalf miljard aan belastingen niet heeft betaald voor de schatten die hij vond in 300 avonturen die hij heeft beleefd. Vol in paniek gaan ze op zoek naar een schat om dat te betalen, en daar zie je dat Jommeke in de realiteit gezet wordt. Er liggen niet zomaar schatkaarten op zolder of in een harnas, als ze toch een schatlocatie vinden, is ze al gevonden en staat ze in het museum.

Dat is de parodie, maar het is ook een hommage. Je ziet de stripkennis aan de gedetailleerde omschrijving van de schatten en in welke albums hij ze vond, hoe Filiberke weer zijn onnozele zelve is en Gobelijn die verstrooid mag zijn. Dit is nu vooral eens een avontuur voor de iets oudere Jommeke-fan, die ook de oude albums las in zijn of haar kindertijd. Er zit dus heel veel in en het is gewoon een tof avontuur met absurde humor. Ook de tekenstijl is cool. Helemaal anders dan we gewoon zijn. De Cloedt kiest voor een ruwe Rick and Morty-achtige stijl die wat ons betreft wel aanslaat. Als het van ons afhangt willen we méér zien van dit Jommeke, want de humor, het verhaal en de tekenstijl is erg cool. Een aanwinst voor het Jommeke-universum.

Jommeke in de Knel én de Penarie is een enorm goede parodie én hommage in één avontuur. Het plaatst Jommeke in een meer realistische situatie, zonder het absurde van de strips te verliezen en met een goede dosis humor. De harde kaft die knap is, en de coole tekenstijl, maken van deze hommage een coole strip.

9/10