Comic Review: Jommeke #303 - De Atchoembloem

Reeks: Jommeke

Pagina's: 48

ISBN: 9789462107786

Prijs: €6,50

We zijn ondertussen 2021, maar waar de jaarwisseling aangekondigd werd als een nieuwe start en een beter jaar, zijn we nog steeds - letterlijk - in hetzelfde bedje ziek. Het virus grijpt nog steeds om zich heen, en infiltreert nu ook de stripwereld. Geen Covid-19 virus, maar wel die van de Atchoembloem.

Geef toe, het is een titel die lekker van de tong rolt. Maar we ontsnappen dus zelfs niet meer aan een virus in een strip die ontspannend moet zijn. Jammer, want als ik persoonlijk een strip lees, wil ik niet met zoiets geconfronteerd worden, maar het eerder vergeten. Gelukkig wordt het allemaal op een komische manier gebracht en is het best heel luchtig. De Atchoembloem slikt Choco in en spuwt hem uit en dan niest hij de hele tijd. Wie besmet geraakt niest de rest van zijn leven.

Het avontuur zal voor de jongste lezertjes wel educatief zijn. Er komen mondmaskers, je moet in je kot blijven en door een speciaal door Gobelijn uitgevonden bril kunnen ze het virus zien. Het wordt allemaal op maat van het jonge publiek geschreven en dat maakt het best ok. Er is niets belerend aan, maar het avontuur maakt virussen hapbaar voor jonge lezertjes. Voor volwassen lezers, waar Jommeke-avonturen vaak ook tof zijn om te lezen, is dit avontuur minder interessant, omwille van de toon die nog kinderlijker is dan anders. Maar voor de heel jonge lezertjes? Een leuk avontuur.

Het is wat dubbel, dit avontuur. Doorgaans zijn Jommeke-avonturen voor een breed publiek en dat lijkt hier minder het geval. De kinderlijke manier waarop het virus toonbaar gemaakt wordt, maakt het een tof en grappig avontuur voor de jongste fans. Jarenlange fans van Jommeke gaan dit minder goed vinden. Maar de jongsten mogen ook wel eens een avontuur op maat hebben.

6,5/10