Comic Review: F.C. De Kampioenen #112 - Boma in de Val

Reeks: F.C. De Kampioenen

Pagina's: 32

ISBN: 9789002271830

De geruchten mogen dan wel sterk de kop opsteken dat de kerstspecial van F.C. De Kampioenen het laatste live-action feit was van België' zijn bekendste caféploeg, maar de strips zijn nog niet aan hun einde. Het lijkt nog maar als gisteren dat de Kampioenen hun honderdste avontuur vierden, maar ondertussen zitten we aan 112!

Boma in de Val is weer een typisch Kampioenenavontuur, waar iemand in de luren wordt gelegd. Boma sluit een financiële topdeal voor worsten te verkopen in Neropampa en wordt ook uitgenodigd met de ploeg om een match te spelen tegen zijn zakenpartner zijn ploeg. Onderweg sukkelt Fernand nog in het avontuur en je hebt een typisch kampioenenstripverhaal waar ze voor sukkels versleten worden die heel erg goedgelovig zijn.

Grappig is het allemaal wel, en wat ook leuk is, is dat er een callback is naar een ouder nummer, nummer 65: De Kampioenen in Pampanero. Het wordt wel uitgelegd, maar een avontuur als dit is toch vooral heel leuk als je een trouwe fan van de strips bent. Er neemt dus iemand wraak, en het wordt een tof avontuur. De cover doet trouwens heel erg Lucky Luke aan, waar Boma en co. worden afgebeeld als de Dalton broers, en dat is ook een fijne referentie voor stripfans. Niet dat dit het beste avontuur is, maar zoals steeds is het een vlot lezend, vermakelijk avontuur.

Callbacks naar oude avonturen zijn altijd leuk, en ook nu levert dat fijne humor en een tof verhaal af. De Kampioenen-strips zijn nooit het beste van het beste, maar altijd heel erg leuk en heel erg grappig voor zijn doelpubliek. Een fijn avontuur, eens te meer.

7/10