Comic Review: De Kronieken van Amoras #8 - Avontuur in Piscine-les-Bains

Reeks: De Kronieken van Amoras

ISBN: 9789002270765

Prijs: €8,50

De ondertussen volwassen fans die opgroeiden met Suske en Wiske lezen de reeks wellicht nog altijd, maar met Amoras en De Kronieken van Amoras krijgen de fans volwassen interpretaties van het avontuurlijke duo en hun vrienden te lezen. Tot nog toe zorgde dat voor superieure verhalen. Wordt die trend verder gezet?

We volgen nog steeds het verhaal rond Krimson en dit nieuwe avontuur schotelt een verhaal voort dat in veel films wel eens heeft afgespeeld: naar het verleden reizen om het heden te veranderen. In dit geval zorgen dat Krimson een trein met gestolen Nazi-schatten in Piscine-Les-bains niet vindt, en zo nooit rijk en dolgedraaid wordt. Een hele leuke opzet en het zorgt meteen voor connecties met het allereerste verhaal in de Kronieken van Amoras-reeks. Dat zorgt voor het gevoel van een groter geheel en dat werkt voor dit verhaal.

Alweer een straf staaltje story telling dus, en we zijn alleen maar fan van de manier waarop deze personages geportretteerd worden, maar dan zonder dat ze de essentie van hun klassiek personage verliezen. Lambik zorgt nog altijd voor de zelfverzekerde komische noot en vooral een meisje dat hij eerder in Piscine-Les-Bains ontmoette zorgt voor nervositeit bij hem. Daarnaast verschijnt onze getatoeëerde soldaat terug en gaat Krimson op zoek naar haar. Zo zitten er in de grote verhaallijn kleine nevenverhalen geweven die er een knap geheel van maken.

De Kronieken van Amoras is Suske en Wiske voor volwassenen en we houden er al acht nummers lang van. Het eerste nummer speelt weer een rol en zo worden enkele eindjes alvast aan mekaar geknoopt. Knap verteld, heerlijk getekend én grappig op de juiste momenten.

9/10