Comic Review: De Kronieken van Amoras #6 - De Underdog

Reeks De Kronieken van Amoras

Pagina's: 48

ISBN: 9789002269806

Prijs: €7,99

We hoeven jullie vast de Kronieken van Amoras niet meer voor te stellen. Na de Amoras-reeks, de volwassen versie van Suske en Wiske, kwam Standaard Uitgeverij met De Kronieken van Amoras en die reeks zit al aan zijn zesde nummer. De cover deed alvast heel actievol aan, en zo bleek het avontuur deze keer ook.

Dat dit een volwassen versie van de jeugdstrip is, wil ook zeggen dat er volwassen thema's aan bod komen. Financiële problemen bijvoorbeeld. Het zijn die problemen van Sidonia dat Suske en Wiske er toe brengt hun steentje bij te dragen. Een mooi geldbedrag voorgespiegeld door louche figuren brengt hen bij illegale straatgevechten, waar grof geld wordt ingezet. Een best straf verhaal, zeker wanneer je weet dat Wiske naderhand nog ontvoerd wordt voor het plezier van één of andere rijke job.

Grauw en realistisch dus, zoals we al gewoon zijn van de Amoras-strips. Maar qua thematiek is het duisterder en grauwer dan ooit. En we houden er van. Het verhaal is straf, zeker omdat het over geliefde figuren gaat, maar het gaat er nooit over. Je zou dit verhaal zo kunnen zien gebeuren. Daarnaast is het gewoon weer enorm knap getekend en weten ze de belangrijkste figuren allemaal in het verhaal te krijgen. Van begin tot eind spannend. Een avontuur dat je verslindt.

Het zesde avontuur in de Kronieken van Amoras is een erg grauw, realistisch en straf verhaal. Dat kunnen we niet genoeg benadrukken. De Kronieken van Amoras-reeks is uit aan het groeien tot een collectief van straffe verhalen binnen het Suske en Wiske-universum. Een must-have.

9/10