Comic Review: De Kronieken van Amoras #7 - Wie Niet Horen Wil

Reeks: De Kronieken van Amoras

ISBN: 9789002269813

Prijs: €7,99

De Kronieken van Amoras zijn zonder meer een succes. De volwassen versie van Suske en Wiske is eentje die perfect afgestemd is op het leespubliek dat de klassieke Suske en Wiske-avonturen meemaakte, en eens iets anders wilt dan de vrolijke boel in die strips. De Kronieken zit ondertussen al aan het zevende avontuur.

En dat avontuur is een standalone met een nieuw personage. Waar het anders vaak om schurkachtige figuren gaat uit de Suske en Wiske reeks, draait dit avontuur rond een man die de wereld duidelijk wil maken dat het klimaat de wereld kan kapot maken. Een klimaat-activistisch avontuur dus, maar niet eentje die belerend overkomt maar gewoon een cool avontuur oplevert dat zomaar een rampenfilm uit Hollywood zou kunnen zijn. De schurk werd als kleine jongen gevonden door een vissersboot nadat alles hem was afgenomen door een natuurramp.

Met die eerste pagina's probeert de schrijver een sympathie op te wekken voor het personage en beweegreden te geven. Dat lukt, en het verhaal dat volgt - waar al onze bekende Sus en Wis-vrienden worden betrokken - gaat aan een sneltempo verder. Op geen enkel moment saai, maar hier en daar misschien over the top. Al past dat perfect in de kraam van het hoofdpersonage. Dat geeft een spectaculair album en een standalone avontuur binnen de reeks die gezien mag worden.

De Kronieken van Amoras is een uitstekende kapstok om volwassen avonturen aan op te hangen en dat blijkt nog maar eens. Ook nu krijgen we een uitstekend avontuur voorgeschoteld dat voort raast, elk personage gebruikt en nooit verveeld.

9/10