Review | Zorro: The Chronicles

Ontwikkelaar: BKOM Studios Uitgever NACON

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, PS4, Xbox One Genre: Avontuur

Releasedatum: 16 juni 2022 Adviesprijs: € 39,99

Lang voor Batman, was er al een gemaskerde strijder die het onrecht aanvocht in Californië: Zorro. Diego De La Vega tegen een heel regiment soldaten: het is al vermakelijk sinds de Disney-reeks uit de jaren '50, en het kleurde ook mijn kindertijd, in de jaren '90. En nu de kindertijd van mijn kinderen, met de animatiereeks Zorro: The Chronicles. Daar is nu een videogame van.

De game is dus gebaseerd op een animatieserie die de laatste paar jaar erg populair is. Tot onze grote verrassing is het niet Outright Games die het spel ontwikkelde - zoals die studio vaker doet met kinder-IP's - maar BKOM Studios. En dat merk je in de kwaliteit. Niet dat dit een topspel is, maar het blijkt van bij het begin toch een vermakelijk platformgame met actie-elementen, zeker voor de kinderen die de serie bekijken, maar ook gamen. Veel verhaal is er wel niet aan: Zorro en zijn zus - dat wijkt af van het klassieke verhaal - strijden tegen onrecht. Samen. Nu ja, afwisselend. Want nu spelen we met Zorro, dan met de zus. Je kan het zowat kiezen.

Een zeer matig tot zelfs geen verhaal, en gameplay-elementen die helemaal niet verrassen, je zou denken dat je dan een ramp van een game krijgt. Toch is dat niet het geval. We spelen level na leven en elke leven heb je een doel en subdoelen en kan je enkele verzamelobjecten zoeken. De levels zijn niet geheel uitdagend, maar je kan wel enkele verschillende dingen. Stealth is een onderdeel, met je lassozweep klimmen alsof je Batman zijn grappling hook hebt, en natuurlijk zwaardvechten. Het is vooral dat laatste dat amusant is.

De rest werkt ook naar behoren, maar munten verzamelen en platformen is niet zo bijzonder. Op zich is het zwaardvechten dat ook niet, maar het zijn de animaties die je soms toch doen glimlachen. Zo kan je de omgeving gebruiken en soldaten bijvoorbeeld in een ton werken, of in een fontein, of kan je met je zwaard de Z van Zorro kerven in hun hemd, of hun broek afsabelen. Simpele animaties die toch een fijn gevoel geven tijdens het spelen.

Voor het overige is dat het dan ook gewoon: je werkt level na level af met die mechanieken en op vrijwel dezelfde manier. De game is dan ook tof in kleine dosissen. Als je langer speelt kan het repetitief worden. Toch zit er een bepaalde 'fun' in de gameplay, ondanks de gebreken. Want ook visueel is het spel weinig bijzonder. De levels zijn wel kleurrijk en volledig in de stijl van de animatieserie, maar hoogstaand is het niet. Toch is het iets boven wat je mag verwachten van een videogame gericht op kinderen. Dat is dan ook weer iets.

Zorro: The Chronicles is een fijne animatieserie, en zeker voor de kinderen is dit ook wel een fijn spelletje. De gameplaymechanieken zijn niets bijzonders, visueel is het dat ook niet, maar het werkt allemaal naar behoren en het levert in kleine dosissen nog wat plezier op.

6,5/10