Review | Werewolf: The Apocalypse - Earthblood

Ontwikkelaar: Cyanide Interactive Studios Uitgever: NACON

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series Genre: Actie, RPG

Releasedatum: 4 februari 2021 Adviesprijs: €59,99

Monsters zijn iets cools, maar vampiers en weerwolven zijn een klasse apart in het monstergenre. Een game waarin we een vampier spelen, hebben we al gehad in de recente geschiedenis met de passende naam: Vampyr. Er komt zelfs een twee Vampire The Masquerade-game. Maar een weerwolvengame? Dat herinneren we ons niet. Genoeg reden om uit te kijken naar Werewolf: The Apocalypse - Earthblood.

We gaan dus weerwolfje spelen, maar in een wereld waarin megabedrijf Endron naast zijn olie-activiteiten er ook nog wat experimentjes op nahoudt. Dewelke? Die gaan we je zélf laten ontdekken wanneer je de game speelt. Maar we gaan dus tégen Endron ingaan, in de huid van weerwolf Cahal. Wel, dat en dat de balans tussen de entiteiten 'The Wyrm, Weaver en Wyld' moet hersteld worden. Allemaal dingen die uitgelegd worden in het spel. De game brengt daarmee wat op de oppervlakte een interessant verhaal lijkt, en hier en daar vindt je naar goede gewoonten in een game ook teksten die de wereld en wat er gebeurt ook wat meer uitleggen. Het verhaal is absoluut niet slecht, en de verhaalstructuur met een flashback waarin we zien hoe Cahal gescheiden wordt van zijn 'pack' werkt ook wel. Maar op geen enkel moment hebben we het gevoel dat het verhaal en de game goed 'verbinden'.

Wat we daarmee willen zeggen? Het verhaal is er wel, en dat gaat vrij diep maar de gameplay is niet van die aard dat we alsmaar verder willen spelen. Dat is jammer, want we mogen zowel in menselijke (Homid, wordt het in de game genoemd) als weerwolf-vorm aan de slag. Wanneer we als weerwolf doorheen massa's vijanden klauwen is het ook gewoon enorm cool. We zijn niet meteen overpowered, ook omdat de game genoeg variatie biedt in vijanden om je uit te dagen. Je moet verschillende 'stances' gebruiken om al dan niet zwaardere vijanden te verslaan en tijdens gevechten healen is ook geen overbodige luxe. Maar het is dus vooral gewoon heel erg cool en fun.

Een degelijk verhaal dus, en ook combat om duimen en vingers bij af te likken. Waar loopt het dan verkeerd? Wel, bij de rest. De lineaire levels zijn op zich geen probleem, maar waar we kunnen wisselen tussen de menselijke en weerwolf-vorm om bepaalde dingen te doen die voor de ene vorm moeilijker zijn dan de andere, worden niet goed uitgespeeld. Het is veelal hetzelfde dat je aan het doen bent. Sneaky zijn, in een vent, vechten en opnieuw. Het design van veel levels, vooral in het Endron-gebouw, ziet er veelal hetzelfde uit waardoor het nogal repetitief oogt. Maar ook die coole combat wordt repetitief. Het is een RPG, maar de skill tree is klein en geeft je niet veel verschillende moves waardoor je ook in combat na een aantal uren spelen veelal hetzelfde doet. Steeds dezelfde missiestructuur, visuele prikkels en combat moves zorgen ervoor dat de game in zijn geheel enorm repetitief gaat aanvoelen.

Ook grafisch is de game niet wat we zouden willen wat het is. Naast dat de levels visueel en qua design repetitief worden, ziet het er ook niet geweldig goed uit. Het is dan wel een cross-gen titel en komt dus ook uit op PS4 en Xbox One, maar ook op die consoles zou het geen grafische topper zijn. Nu, dat hoeft niet om een goede game te zijn maar de personages zien er echt wel niet goed uit en de animaties konden ook veel beter. Het enige dat écht indruk maakt is de overgang tussen Cahal zijn Homid- en weerwolf-vorm. Die ziet er heel erg vlot en cool uit. Maar dat is het dan ook. Oh ja, de muziek. De Metal muziek is wel cool en geeft een vibe af. maar je wil natuurlijk véél meer van een game.

Werewolf: The Apocalypse - Earthblood heeft alles in handen om een retecoole videogame te zijn, maar het speelt de potentiële troeven niet uit. Visuele armoede, een beperkt RPG-systeem en repetitieve gameplay zorgen ervoor dat de initieel coole weerwolf combat en het goede verhaal helemaal niet uit de verf komen. Meer nog, het duwt die elementen terug de verfpot in.

5/10