Review: War Hospital

Ontwikkelaar: Brave Lamb Studio

Uitgever: Nacon

Platformen: PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, PC

Genre: Management Simulatie

Releasedatum: 11 januari 2024

Adviesprijs: € 39,99

Oorlogsgames vallen altijd wel in de smaak en meestal gaat het dan om twee genres: Real-time-strategy en shooters. Denk maar aan Commandos, of Call of Duty. Meestal draait het ook allemaal om de tweede wereldoorlog. Dus als er een game passeert die én niet om de tweede wereldoorlog draait én niet in één van de twee genres past, moeten we het wel van naderbij bekijken.

Een managementsim in de eerste wereldoorlog: het moet toch een klein beetje een unicum zijn. Je krijgt als speler de controle over een oorlogskamp waar gevallen soldaten komen revalideren, om geopereerd te worden of om simpelweg in de grond gestopt te worden. Dat laatste komt vooral door keuzes die je moet maken. De oorlog was hard, en dat aspect wordt wel goed weerspiegeld in Wat Hospital. Je zal op de site van je veldhospitaal immers niet altijd alles beschikbaar hebben om iedereen te helpen en dus moet je zware keuzes maken.

Om dat wat 'gravitas' mee te geven, zijn er kleine verhaaltjes verbonden aan de gewonde soldaten die binnen stromen. Gaande van een vrouw en kind die wachten, tot eenzame dieners zonder familie. Het is een goede poging om de keuzes wat moraliteit en gewicht mee te geven, maar de verhaaltjes slepen je niet mee en eigenlijk ga je er na een tijdje weinig rekening mee houden. Dan is het gewoon first come, first serve en kijken wie het meeste overlevingskans heeft.

Want op dat vlak doet de game het wel goed. Het toont allerlei statistieken, wie de beste kansen heeft, wat je kan doen... maar het is een managementgame dus moet je ook allerlei cijfertjes managen. Dat gaat van personeel tot alle voorraden die je nodig hebt. Je kan je kamp dus uitbreiden met van alles en nog wat en qua user interface is alles best simpel en overzichtelijk gehouden. Je wordt niet omver gekegeld met allerlei menu's en statistieken en dus is het allemaal behapbaar. Je moet keuzes maken, maar het lijkt na een tijdje allemaal op automatische piloot te gaan, net omdat er wat weinig variatie in zit.

Het is een mooie doos, met weinig inhoud, luidt het spreekwoord. En dat gaat (deels) ook op voor War Hospital. Het ziet er allemaal wel leuk uit, de oorlogssfeer hangt ook gewoon sterk in de game en de camerastandpunten brengen je dichter bij de oorlog. Alleen is het na een uurtje spelen in automatische versnelling schuiven en telkens dezelfde dingetjes doen, alleen in grotere mate. Er is wel een béétje afwisseling, met verkenningsmissies maar het is niet dat je dan opeens actie krijgt, of dat het allemaal ineens erg anders is. De grootste uitdaging is het managen van je personeel, want als de moraal 0 is, is het spelletje afgelopen.

War Hospital is een leuk idee, maar voert het niet allemaal goed uit. Het blijft een beetje peddelen in dezelfde routine en na een uurtje zit je al in die routine. Het ziet er goed uit, het managen is overzichtelijk, maar de inhoud is net niet sterk genoeg.

6/10