Review: Twin Mirror

Ontwikkelaar: DONTNOD Entertainment Uitgever: DONTNOD Entertainment

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Avontuur

Releasedatum: 1 december 2020 Adviesprijs: €59,99

DONTNOD Entertainment is een ontwikkelaar die nog niet lang bezig is, maar ondertussen heel geliefd is. Na hun actiegame Remember Me gooiden ze het over een heel andere boeg en werden ze - dankzij Life is Strange - dé referentie als het over narratieve avonturengames gaat, samen met Telltale Games. Hun laatste game, Tell Me Why was erg sterk en ze zijn alweer terug met een nieuw avontuur: Twin Mirror.

Het begint allemaal rustig, met een mijmerend stukje op weg naar een begrafenis, waarvoor Sam moet terugkeren naar Basswood. We halen een herinnering op, leren de mechanics kennen en het valt meteen op dat alles heel herkenbaar is. Wie eerder al games van Dontnod Entertainment speelde, zoals Life is Strange of Tell Me Why, De manier waarop de omgeving een verhaal vertelt, heel veel aanklikbaar is, maar je best heel wat kan overslaan. Zelfs de manier waarop je conversaties voelt oogt heel erg herkenbaar, met een aantal dialoogkeuzes die je krijgt die je interacties met bepaalde personages beïnvloeden.

Op bepaalde vlakken is Twin Mirror dus standaardwerk voor DONTNOD Entertainment. Maar wie nu wil roepen dat dit Tell Me Why of Life is Strange met een ander laagje verf is, maakt ook een verkeerde conclusie. DONTNOD introduceert in deze game een 'Mind Palace'. Wie de BBC-reeks Sherlock gevolgd heeft, weet wat dat is: een plek in je hoofd waar alle informatie opgeslagen wordt en waar je de eindjes van verschillende dingen aan mekaar knoopt. Als speler komen we soms met Sam fysiek in die plek terecht. Zowel qua gameplay als esthetisch is dat een heel aparte plek tegenover de rest van de game. Het lever knappe segmenten op die het verhaal vooruit drijven.

Daarnaast heeft Sam ook een 'double', waar de titel Twin Mirror van afgeleid is. Het is een stem binnen in Sam. Je kan het een duiveltje noemen op zijn schouder, zijn buikgevoel... maar het is iets wat Sam begeleidt in zijn zoektocht naar antwoorden. Is het revolutionair? Neen. Maar binnen de games die DONTNOD Entertainment voortbrengt is het wel een nieuw en origineel element. Wordt het echter ten volle gebruikt? Misschien niet helemaal. Er had naar ons aanvoelen nog méér mee gedaan kunnen worden. Dat het buiten dat Mind Palace er wat traag aan toe gaat en sommige personages niet zo goed uit de verf komen, heeft er natuurlijk ook mee te maken dat we graaf vertoeven in dat Mind Palace van Sam. Het is immers daar dat het verhaal goed vooruit gaat.

De game komt dus met zijn plus- en minpunten, en maakt qua verhaal en gameplay niet dezelfde indruk als Life is Strange of Tell Me Why; Waar het wél een indruk mee maakt en misschien nog meer als eerder genoemde games, zijn de visuals. We zeiden al dat het Mind Palace esthetisch echt aangenaam is en knappe beelden oplevert, maar de game is visueel over het algemeen sterk. Knappe belichting, mooie omgevingen, meer detail in de personagemodellen als bijvoorbeeld Life is Strange. In de basis hebben DONTNOD zijn games altijd dezelfde grondslag als het gaat over zijn visuele stijl, maar deze game is zonder twijfel de visueel knapste in het portfolio van DONTNOD.

Twin Mirror is geen game waarmee DONTNOD Entertainment heel wat potten breekt, maar het is een heel solide game die vertrouwd op bekende mechanieken uit hun eerdere game, maar met het Mind Palace een visueel en qua gameplay leuk elementen introduceert.

7,5/10