Review | Transformers Earthspark: Expedition

Ontwikkelaar: Tessera Studios

Uitgever: Outright Games

Platformen: PS5, PS4, Xbox One, Xbox Series X|S, PC, Switch

Genre: Actie

Releasedatum: 13 oktober 2023

Adviesprijs: € 39,99

Iedereen van mijn generatie kent ze wel: de Transformers. Optimus Prime heeft één van de coolste stemmen in de animatiegeschiedenis en over generaties heen loopt Transformers nu nog. Zowel als animatiereeks als live-action filmreeks. Drie keer raden welke uitgever daar nu een game van in de rekken legt? Jawel, Outright Games.

Outright Games heeft natuurlijk een reputatie als het komt op het uitgeven van animatie- en kinder-IP's. Vaak matige spellen, maar ook wel vaak tof voor heel jonge kinderen. Deze game speelt zich af in het Earthspark-universum, een animatiereeks van Paramount. Het verhaal is er dus ook wel losjes op gebaseerd, al gaat dat verhaal niet diep. Ontwikkelaar Tessera Studios heeft er immers voor gekozen om de game te richten op jongere gamers en houdt het simpel. Het probeert wel via een filmpje de setting te creëren, maar op dat vlak merk je al dat inhoud secondary is, en het vooral gaat om de gameplay.

In het Engels zouden ze zeggen: 'it ain't half bad'. Verrassend genoeg krijgen we geen makkelijke matige game voorgeschoteld, maar een open wereld die een weinig verrassende structuur volgt die we al in veel games zagen, maar wél leuk is om spelen. Zelfs als je geen jongere gamer bent. De Terran Transformers blijven wel dan NCP's die je gewoon missies voeden, maar die missies hebben wel wat verscheidenheid. De combat is vooral melee gericht, en die vuistengameplay zit best goed in mekaar. Er is niets spectaculair, maar het is goed gedaan. Combo's en ontwijken zijn gewoon goed ontwikkeld en daar is weinig op aan te merken.

Voor een Transformers-game is er misschien wel weinig knallende actie. All Guns Blazin' komt niet zoveel voor in dit spel, en dat is enigszins jammer. Buiten het melee gedeelte wordt er ook geracet en gepuzzeld en in die missies moet je 'transformer' als Bumblebee. Geen verrassing dat hij de spotlights opeist in deze op kinderen-gerichte game, want het is het meest knuffelbaar personage van ze allemaal. Het is best amusant, dus, al is er na een tijdje wel sprake van repetitieve gameplay. Ondanks de verscheidenheid aan missies.

De wereld heeft dan wel wat dingetjes te doen en er is zeker iets voor te zeggen dat dit eens een ander soort Transformers-spel is, maar helemaal top wordt het niet. Al is het zeker degelijk en dat mag ook van de graphics gezegd worden. Wanneer Outright Games een IP als game gaat uitgeven komt dat héél vaak met zéér matige graphics, maar dat is nu niet het geval. Het ziet er best goed uit. Van de character models tot de vechtanimaties... Not half bad...

Vaker wel dan niet brengt Outright Games matige spellen op de markt, maar dat is geenszins het geval met Transformers Earthspark: Expedition. De op het Paramount's animatiereeks gebaseerd spel is erg degelijk en zeker jonge gamers gaan er wat plezier aan beleven, ondanks het repetitieve en weinig verrassende.

7/10