Review: Tiny Tina's Wonderlands

Ontwikkelaar: Gearbox Software Uitgever 2K Games

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, PS4, Xbox One Genre: Shooter

Releasedatum: 25 maart 2022 Adviesprijs: € 59,99

Borderlands is een heel geliefde videogameserie met ondertussen drie games én een Tales from the Borderlands spin-off bij Telltale Games. Nu komt er nog een spin-off, maar net zoals de originele games is het een shooter. De hoofdrol? Die is weggelegd voor één van de populairste personages: Tiny Tina.

Niet dat we als haar spelen, maar in Tiny Tina's Wonderlands is ze de host van een soortement Dungeons and Dragons-game. Ons personage - Newbie - crasht samen met twee anderen bij haar schuilplaats en we mogen daar verblijven als we met haar een spelletje D&D spelen. De game is dus eigenlijk een fantasybordspel waarin we het allemaal echt spelen. Dat is doorgetrokken vanuit één van de DLC's van Borderlands, maar eigenlijk blijft het origineel. Ook omdat wanneer we spelen , het narratief geleidt wordt door Tina en de twee andere spelers en dat levert toch vooral enorm toffe en vele grappen op. Dat die grappen ook vaak geweldig overkomen, ligt vast en zeker ook aan de delivery en komische timing van de stemmencast.

Met Will Arnett, Andy Samberg en Wanda Sykes komen er drie bekende, sterke komische acteurs bij de stemmencast en dat zorgt voor een geweldige kwaliteit van het stemmenwerk. Qua verhaal en hoe het ingesproken wordt, is de game top. Ook de gameplay is best tof. Tussen gebieden door lopen we door een soort tabletopomgeving, waar we door hoog gras encounters kunnen oplopen en andere dingen kunnen doen. Dat is helemaal niets nieuws in die setting, maar het is leuk in combinatie met Borderlands lore en het schieten in de missies zelf. Dat knallen is één en al fun. De omgevingen zijn heel gevarieerd en knallen is gewoon dikke fun en soms hoeft een game ook niet meer te zijn. Je start een level, ziet hopen kisten met geld en munitie en knalt alles af dat je op je weg tegenkomt.

Er zijn heel veel verschillende wapens, verschillende wapenverkopers die je kent van vorige Borderlands-games en het verkennen van de verschillende wapens is cool. Zeker wanneer je het combineert met de skill trees die de game biedt. Dat zorgt voor enkele verschillende speelstijlen en enkele verschillende toverspreuken - hoewel die basic zijn - waardoor de game toch wel wat variatie biedt. Alleen hadden ze misschien iets méér kunnen doen met de levels. Nu is het echt lopen van A naar B en alles afknallen terwijl je kisten opent. Hoewel dat allemaal geweldig plezierig is, is het moeilijk om daar uren aan te spenderen. Het is immers zo dat het voor sommigen best repetitief kan worden. Klein minpuntje van een anders heel coole game.

De game speelt niet alleen cool, het ziet er ook cool uit. Grafisch heeft het uiteraard de typische Borderlands-stijl, maar het ziet er allemaal iets meer opgepoetst uit. Ook tijdens de combat kan het visueel chaotisch zijn, maar gelukkig op een coole manier. Ook de spreuken - hoewel die basic zijn - zien er erg cool uit. Het enige minpuntje dat we hier kunnen zeggen is dat er misschien qua vijanden iets meer variatie had mogen zijn. Op dat vlak komt het spel soms generisch over. Maar al bij al is het ook grafisch een goede game.

Tiny Tina's Wonderlands stelt alles behalve teleur. Het misschien wel meest populaire personage uit de franchise krijgt een enorm tof spel dat chaotisch maar cool is, en qua humor hoge toppen scheert. Af en toe kan het repetitief overkomen en mocht er meer variatie in de vijanden zijn, maar anders is dit een geweldig leuke shooter.

8/10