Review: The Quarry

Ontwikkelaar: Supermassive Games Uitgever 2K Games

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, PS4, Xbox One Genre: Avontuur

Releasedatum: 10 juni 2022 Adviesprijs: € 69,99

2K Games kennen we vooral van zijn sportgames. Horrorgames? Not so much. Tot nu. 2K Games en Supermassive Games maken al een tijdje 'buzz' rond The Quarry. Een game die - afgaand op de cover - vooral doet denken aan B-film tienerhorrors. Een huis en een stel tieners? Gelukkig blijkt het na even spelen veel meer dan dat.

Wat meteen opvalt wanneer je The Quarry Speelt, is dat het tegelijk snel én traag van start gaat. We beginnen met een koppeltje dat op weg is naar het kamp, maar onderweg schrikt van iets op de weg en van de baan geraakt. De horrorelementen zijn daar meteen aanwezig en het bovennatuurlijk element wordt snel geïntroduceerd. Vlak daarna leren we onze groep jongeren kennen die op het einde van het zomerkamp even langer moeten blijven en daar gaat het een pak trager .Vanaf dan duurt het een hele tijd vooraleer de horrorelementen opnieuw komen opzetten. Een probleem met de pacing, dus. Datzelfde probleem met pacing komt ook voor wanneer je gewoon rondwandelt. Je kan alleen slenteren, en dat is soms frustrerend, zeker omdat je alle hoekjes en kantjes wil verkennen.

En je wil ook verkennen, want een verhaal uitbouwen is wat The Quarry heel goed doet. De verschillende personages komen aan bod en we kunnen er één voor één mee spelen. Hun persoonlijke verhalen, die vooral om crushes en liefde draaien, doen heel erg tienerdrama-achtig aan, maar het wordt wel goed gebracht. Dat komt natuurlijk ook omdat ze een sterke cast hebben. Onder meer Justice Smith, Ariel Winters, David Arquette... Niet alleen zorgen ze voor sterk stemmenwerk, hun gelijkenis is ook gebruikt om de personages vorm te geven. Je speelt als het ware een interactieve film waar je veel dialoogkeuzes moet maken, beslissen hoe ze het verhaal verder zetten en hier en daar zijn ook quick-time events te spelen.

Waar de dialoogkeuzes en het verder zetten van het verhaal een grote invloed hebben op het verloop en ervoor zorgen dat je het verhaal meer dan eens kan spelen, zijn de Quick-time events minder interessant. Die duiken heel sporadisch op en zijn eigenlijk veel te makkelijk om uit te voeren. Op dat vlak wordt de gameplay niet goed benut. Maar het verkennen dus wel. Er wordt sterk aan een verhaal gebouwd, rond 'The Hag of Hackett's Quarry' en overal kan je bewijs vinden, dingen aan mekaar gaan linken in het bewijsscherm en zo meer leren over het verhaal. Tussen elk chapter vindt je ook tarotkaarten en regelmatig kan je bij een medium de kaarten laten lezen ,welke je een blik geven op wat komen gaat. Maar altijd uit de context getrokken, zodat je soms personages onterecht van iets verdenkt.

Heerlijk verhaal dus, spannend én doorspekt met tienerhorrorclichés ook, maar dat stoort niet. Omdat je altijd wil verder spelen en wil ontdekken wat er aan de hand is. Grafisch is het trouwens ook een uitstekende game. Maar niet zonder fouten. De omgeving is schitterend, de belichting is sterk, de personages zien er schitterend uit, maar tegelijk zijn er dus enkele probleempjes. Als je de camera draait maakt de nek een onnatuurlijke vreemde beweging, en de monden gaan soms ook heel rare bewegingen maken. Een laatste irritatie: het kampvuur ziet er verschrikkelijk fake uit. Voor het overige ziet het er fantastisch uit.

The Quarry is een voor 2K Games atypische game, maar ze weten de games er wel uit te kiezen. Schitterend verhaal met hier en daar wel een tienercliché dat op een sterke manier verteld wordt. In het begin is er een probleem met de pacing, maar eens op gang, valt dat probleem weg. Een topper.

8,5/10