Review |The Dungeon of Naheulbeuk: The Amulet of Chaos

Ontwikkelaar: Artefacts Studio Uitgever: NACON

Platformen: PC, PS4, Switch Genre: Dungeon Crawler

Releasedatum: 24 juni 2021 Adviesprijs: €29,99

Dungeon crawlers hebben een verrassend simpel uitgangspunt, maar weten altijd wel populair te zijn bij gamers. Door dungeons struinen, veel loot verzamelen, vijanden in de pan hakken... Vaak gaat het om mysterieuze en bloedserieuze verhalen die de gamer bij de keel grijpen. Met heel veel lore en vaak duren ze ook vrij lang. Bij The Dungeon of Naheulbeuk is dat toch wel even wat anders.

The Dungeon of Naheulbeuk is geen vredevolle dungeon crawler, maar het is ook geen game met een enorm serieus verhaal met een diepgaande lore die je vijftig uur of meer bezig weet te houden. Een groepje heel verschillende personages gaat op zoek naar een standbeeld, wordt afgeleid door het titulaire amulet dat op elk moment één van hen kan veranderen in een schurk - tot je hem of haar verslaat - en er wordt met regelmaat van de klok humoristisch naar elkaar gesnauwd en steken gegeven.

De onderlinge chemie van de personages is zeker en vast één van de steunpilaren van de game. Humor is een enorm belangrijk element en het knapste is dat veel van die dingetjes je oprecht doen lachen. Vergelijk het met de chemie die Gimli en Legolas hebben in Lord of the Rings. Heel tof. De sfeer van de game zit dan ook enorm goed, maar ook de gameplay mag er echt wel zijn. Het is een turn-based achtige gameplay waar je bij het begin van de ronde elk personage verplaatst op de tegelindeling en opdrachten geeft. Die gameplay is niet te moeilijk gemaakt, maar dat je met verschillende personages speelt en objecten kan gebruiken op het slagveld om dekking te zoeken geeft tactisch wel heel wat mogelijkheden.

The Dungeons of Naheulbeuk is echt een toffe game. Zowel qua humor als gameplay en dat trekt zich verder in de ontwikkeling van personages. De skill tree is vrij uitgebreid, maar net zoals de combat wordt het niet té moelijk gemaakt. Dat maakt van deze game toch vooral makkelijk voor gamers om in te stappen zonder veel turn-based ervaring. En desondanks boet de game niet in qua kwaliteit. Het verhaal is misschien niet zo heel boeiend of groot, maar het spel wordt ook niet eindeloos uitgerekt. De game is een twintig tot vijfentwintig uur lang. Dat is nog steeds een heel aardige speelduur, maar er zijn dungeon crawlers die langer zijn. Bij deze game zou dat echter niet passen. De game is prima qua tempo en de humor zou tien uur langer gewoon niet overleven. In dat opzicht zijn er goede creatieve keuzes gemaakt.

De game heeft natuurlijk ook zijn minpunten. De game heeft een verhaal dat je vrij snel vergeet. De personages en de 'banter' zijn cool maar een onvergetelijke indruk laat het niet na. Waar de game een goed tempo heeft, wil dat in de combat wel eens anders zijn. Je kan de combat niet versnellen of de beurt van de tegenstander overslaan. Wanneer je eens battle na battle hebt kan dat best een feature zijn die handig was. zeker omdat het in andere turn-based game haast een standaard ding is. Dat is het hier niet en dat is misschien wel het meest jammere. Maar... als het dat maar is, niet? De kritiek is niet heel groot en dan hebben we het nog niet over het visueel aspect gehad dat gewoon heel degelijk is. Kleurrijk, tof design van de dungeons en wat variatie. Laat dat net zijn wat sommige dungeon crawlers vaak ontbreekt. The Dungeon of Naheulbeuk is gewoon een héél toffe game.

Een dungeon crawler met veel onderlinge humor, toffe personages, goede combat en prima op deze game afgestelde speelduur. Wat wil je meer? Het verhaal is niet zo uitgebreid en je kan beurten van tegenstanders niet overslaan of doorspoelen, maar de kritiek blijft daarmee miniem. Een ideale game om nu en dan tussendoor te spelen.

8/10

© Game4Me.