Review: The Crew Motorfest

Ontwikkelaar: Ivory Tower

Uitgever: Ubisoft

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, Switch, PS4, Xbox One

Genre: Race

Releasedatum: 11 september 2023

Adviesprijs: € 69,99

Kent er iemand nog The Crew? De racefranchise van Ubisoft had zijn laatste game alweer 5 jaar geleden met The Crew 2, maar die werd wel heel lang ondersteund middels updates. Ze waren wél met iets nieuws bezig: The Crew Motorfest. Nu ja iets nieuws... Die laatste zin klinkt negatief, maar is het niet per sé. Waarom? Dat lees je verderop in deze recensie.

Geen uitgerekt stuk Amerika meer waar we mogen doorracen, met immense afstanden die je doen duizelen. Wél een een enorm mooi eiland met Oahu, een racefestival, felle kleuren en een onthaalcomité van jewelste. Doet dit je aan iets denken? Wel, dan heb je overduidelijk Forza Horizon gespeeld, want het is méér dan duidelijk dat ontwikkelaar Ivory Tower de mosterd haalt bij de iconische Xbox-exclusieve racefranchise. Beter goed afgekeken dan iets slecht bedacht, natuurlijk en dat is bij The Crew Motorfest zeker en vast van toepassing.

Je wordt meteen in de game gegooid terwijl de voice-over je een voorsmaakje geeft van alle soorten races die je kan rijden. Korte racestukjes om je alles eens te doen voelen, maar de sfeer waarin de game baadt wordt meteen duidelijk: een zotte sfeer waar veel mogelijk is en knotsgekke races op je staan te wachten. Dat gaat dus door op het eiland Oahu. Je begint met een simpele auto, maar de hoeveelheid auto's en andere voertuigen als motoren, vliegtuigen en boten dat je kan vrijspelen is vrij indrukwekkend. Tegen de 600 aan. Daarom is het des te opmerkelijker dat de ontwikkelaar er voor kiest om je niét te laten racen in je eigen auto's. Voor de start van elke race in de campaign, krijg je een auto te leen. Is je huidige auto beter dan dat? Pech. Zo leer je natuurlijk héél veel verschillende auto's en rijstijlen kennen, maar het grinden naar betere auto's is zo minder interessant. Een keuze die voor- en nadelen heeft.

Die campaign is trouwens ingedeeld in verschillende stukken waar onder meer het verkennen van het eiland centraal staat, Lamborghini de focus is, en zovoorts. Playlists worden ze in-game genoemd en dat systeem zit wel sterk in mekaar. Op dat vlak een goede creatieve keuze. Des te meer je speelt, des te meer de Forza Horizon invloeden duidelijk worden, maar dat stoort hier niet. Omdat het allemaal wel heel erg fun is, en de map ook iets compacter is, waardoor het tempo iets hoger ligt. Qua racen is er ook volledig voor de arcade-aanpak gekozen. Het rijgedrag draagt bij aan die fun en zorgt voor een game die weet wat ze doet.

Er zijn natuurlijk wel minpuntjes. Zo is de voice-over die je vaak hoort niet erg geslaagd en bijwijlen irritant en is het visueel - hoewel prachtig ontworpen - niet altijd even solide. De game verschijnt ook nog op PS4 en Xbox One - last gen, dus - en dat merk je aan sommige dingen. Op PS5 is er ray tracing in de plassen op de auto's, maar achteruitkijkspiegels hebben dat dan weer niet en de omgevingen rond je zijn ook niet uitermate gedetailleerd. Niet dat je daar altijd enorm op let, want het blijft wel een game die vooruit gaat als een speer en ook nog eens een fijne soundtrack heeft.

Is The Crew Motorfest voor PS-gamers nu wat Forza Horizon is voor Xbox? Dat nog niet. Maar het is wel een solide, erg coole en fijne racegame met schitterend design en races die aan hoog tempo vooruitgaan. Je gaat als racefan sowieso een heel aantal fijne uren tegemoet met de massa's content die The Crew Motorfest te bieden heeft.

8/10