Review: The Addams Family - Mansion Mayhem

Ontwikkelaar: PHL Collective Uitgever: Outright Games

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Platformer

Releasedatum: 24 september 2021 Adviesprijs: €39.99

De meest bekende griezelige familie is toch wel The Addams Family. In de jaren '60 kwam er al een televisieserie rond Morticia, Wednesday, Pugsley en Gomez, maar wereldwijd werd het pas een echte hit in de jaren '90. Zelfs tot op de dag van vandaag is het een populaire familie. Er is een Netflix-reeks rond Wednesday in de maak, en er is zelfs recent een animatiefilm verschenen, en dit jaar nog ééntje. Deze game is eigenlijk een soort van movie tie-in.

Eerlijk is eerlijk: met movie tie-ins - en games van Outright Games op zich - hebben we niet altijd zo'n positieve ervaringen. Vaak gaat het om makkelijke, snelle games om wat geld in het laatje te brengen. En in Outright Games zijn geval, zijn ze vaak gericht op de meest jonge gamers. Dat merk je ook meteen wanneer je het spel start. Het is allemaal nogal barebones. Geen echt introfilmpje, geen echt verhaal dat opgezet wordt en meteen gewoon platformactie doorheen de levels. Nu, een simpele game kan ook leuk zijn, en de eerste momenten gaan we er wel vrolijk door.

Maar dat duurt niet lang... The Addams Family - Mansion Mayhem pakt heel veel clichés van het platformgenre en gooit ze bij mekaar. Vijanden verslaan, veel springen, munten verzamelen, hier en daar een geheime doorgang... en herhaal dat proces ongeveer elke level. In het begin is dat dus wel tof, eens een simpele afwisseling voor een grote schare games die heel groot zijn en het ingewikkeld maken, maar des te langer je speelt des te minder interessant het wordt. Er komt doorheen de game immers niet veel nieuws om de hoek kijken. Goed, je kan af en toe eens met een ander personage aan de slag, als je er voor kiest, maar buiten een ander wapen verandert dat niets aan de gameplay.

Ontwikkelaar PHL Collective probeert wel iets te doen aan de steriele gameplay door er af en toe een minigame in te gooien om extra punten te verdienen, maar daar ligt geen echte uitdaging in en bovendien zijn dat hele korte stukjes. Als we dan praten over het doelpubliek, de jongste gamers die ook graag kijken naar de nieuwe animatiefilms, kunnen we zeggen dat zij zich misschien wel amuseren met dit spel. De griezelige sfeer hangt er wel omheen en visueel zijn de personages vollédig in de stijl van de film, wat voor de jongere gamers dus wel herkenbaar is.

Koop je de game voor je kleine gamer, dan is de kans groot dat de game veel gespeeld zal worden. Maar jij en ik zullen wellicht niet veel langer dan enkele levels spelen. Dan kan je spreken van een héél matige game, maar je moet alles bekijken in functie van de doelgroep, en voor hen werkt het wel. Alleen is het wel wat jammer dat er niet meer onderscheid wordt gemaakt tussen personages wanneer je eentje kiest om mee te spelen. Dat zouden zelfs jonge gamertjes appreciëren.

The Addams Family animatiefilms zijn zeker en vast heel tof om mee te kijken, maar de videogame slaagt er dus veel minder in om oudere gamers te boeien. Dit is echt een game voor kinderen en dat kan je weten wanneer 'Outright Games' als publisher opgelijst staat. Dat is hun specialiteit en eigenlijk zijn ze voor die doelgoep wél geslaagd met dit spel.

7/10

(4/10 voor volwassen gamers)