Review: Tennis World Tour 2

Ontwikkelaar: Big Ant Studios Uitgever: NACON

Platformen: PC, PS4, Xbox One,15 oktober voor Switch Genre: Sport

Releasedatum: 24 september 2020 Adviesprijs: € 59,99

Vanaf de zomer krijgen we heel wat sportgames op ons afgevuurd. Denk maar aan de usual suspects als FIFA, PES, NBA 2K en WWE 2K, maar ook Tennis World Tour hoort sinds 2018 in dat rijtje. Geen jaarlijkse release dus voor deze tennisgame van Big Ant Studios. De tweede game liet twee jaar op zich wachten, en vertaald dat zich ook in een betere tennisgame?

We moeten zeggen dat we vanaf het eerste wedstrijdje dat we de bal serveerden ons iets heel erg opviel: het is allemaal wat uitdagender geworden. Goed, de eerste game had al wel wat meer simulatiegevoel dan de meeste tennisgame, maar voor Tennis World Tour 2 heeft Big Ant Studios het systeem om op te slagen en op het balletje te slaan in het algemeen grondig veranderd. Vergelijk het een beetje met NBA 2K's shot system van dit jaar: timing is key. Je kan te vroeg, te laat of perfect op een bal slaan en dat heeft grote inlvoed op het traject van je baan.

We hadden echt wel wat games nodig om er in te komen. De juiste timing hadden we niet onmiddellijk te pakken, maar het voelt wel een pak natuurlijker aan. Het nieuwe systeem zorgt ervoor dat rally's een veel uitdagender iets zijn en dat je een tegenstander echt kan terugdringen als je jouw racket op de juiste momenten tegen het balletje zwiert. Andersom kan je na enkele mindere slagen ook weggedrukt worden naar de backcourt, wat heel leuke rally's oplevert. De gameplay is dus echt wel beter. Er zijn ook tal van nieuwe animaties die het geheel een meer realistischere look moeten geven, al werkt dat niet altijd.

Hier en daar zie je vreemde dingetjes. Animaties die niet helemaal goed passen bij wat er gebeurt of vreemde bewegingen die je speler opeens maakt. Daarnaast is de game grafisch opvallend tegenvallend. Nu, de stadions en de atmosfeer is wel prima, maar de spelersmodellen zijn het tegenovergestelde van de gameplay: niet realistisch en wat houtig. Het is een vreemde combinatie om te zien. Realistische gameplay en niet zo gedetailleerde spelersmodellen. Wanneer we onze eigen speler aanmaakte voor de carrière mode, zagen de gezichten er heel erg vreemd uit. Waar de game op het ene vlak een ace slaat, gaat de game op andere vlakken out of bounds, om er toch nog eens tennistermen tussen te gooien.

Qua modi is het vrij standaard. Je kan losse matches spelen, je kan tornooien spelen, online en natuurlijk de carrière-uitdaging aangaan. De career mode is het 'vlees' van de game, waar je een tennisspeler van begin naar top helpt. De gameplay van het tennis bespraken we al, al moeten we er aan toevoegen dat je ook kaarten kan meenemen in een match. Kaarten met specifieke boosts die je kan inzetten tijdens een wedstrijd. Een leuke toevoeging, ietwat in strijd met de realistische gameplay maar het voegt wel iets toe en kan een game soms doen kantelen. Daarnaast moet je de balans houden tussen tornooien, trainingen, rustdagen en de juiste trainer kiezen. Maar dan zijn allemaal standaard zaken die niet zoveel impact lijken te hebben. Trainingen en doelstellingen geven je speler wel boosts in zijn statistieken maar het heeft allemaal geen enorme impact.

Is Tennis World Tour 2 een betere tennisgame dan zijn voorganger? Ja, maar dat was ook niet zo heel moeilijk. Tennis World Tour blonk vooral uit in absolute matigheid, is de gameplay op de court nu veel beter. Het nieuwe systeem van slaan en serveren verandert het spel, al is er zeker nog werk aan de game modi.

7/10