Ontwikkelaar: BlueTwelve Studio

Uitgever Annapurna Interactive

Platformen: PC, PS4, PS5

Genre: Platformer

Releasedatum: 19 juli 2022

Adviesprijs: € 39,99

Iedereen heeft zichzelf wel eens afgevraagd hoe het voelt om een kat te zijn. Geen verantwoordelijkheden, de hele dag liggen en slapen, en vooral de mens minachten. Want waar de hond de mens zijn beste vriend is, is de mens vooral een dienaar van de kat. In Stray mogen we eens in de huid kruipen van een kat.

Het begin van Stray is opvallend... traag. Onze roodharige kat ontwaakt in een roedel ergens in een rioolpijp en het enige wat we kunnen doen, zijn kattendingen. Pootjes likken, een plas water verkennen, communiceren met andere katten... na een dutje gaan we verder en krijgen we wat platforming gameplay voor de voeten geworpen. Op zich is het een game die héél traag start en repetitief lijkt. Lijkt, want eens we de eerste stad vol robots tegenkomen, gaat de game eigenlijk pas echt van start. Stray wordt dan een combinatie van platforming, puzzels, actie en avontuur. Het verhaal van een viertal en hun boeken die je moet zoeken houdt je in dat stadje eventjes bezig en kietelt de nieuwsgierigheid van de speler.

Wanneer Stray al zijn troeven onthult, is het een enorm toffe game met aandacht voor details. Het level design is erg goed en geeft je als speler genoeg uitdaging om de weg voorwaarts te zoeken. Er schuilen ook wat details in, zoals katten die soms willekeurig voorwerpen ergens van petsen met hun pootje, wel, dat kan je hier ook. Details die niets bijdragen aan de gameplay, maar wél tof zijn. Goed ontworpen levels dus, en ook veel variatie daarin. In het begin lijkt het allemaal wat op mekaar, maar dat betert alleen maar des te langer je de game aan het spelen bent.

Op een bepaald moment verliest de game zichzelf wel eventjes. Je krijgt een harnas en een robothelper die dingen kan hacken, en dat zorgt voor extra goede opties op platform en puzzelgebied, maar er is ook een shooteraspect aan. Dat neemt op een bepaald moment de overhand en is er minder aandacht voor het sterke puzzel en platformaspect van de game. Nu kan je dat op twee manieren bekijken; of je beschouwt het als net iets teveel actie op een bepaald moment of je vindt het een aangename afwisseling op de gameplay. Voor ons is het een combinatie. De game verliest de focus, maar anderzijds zorgt het voor variatie in de gameplay, al doet het dat niet in de juiste dosissen.

Los van dat minpunt, is Stray een hele goede game. Een sterke combinatie van een origineel verhaal - met herinneringen die je kan tegenkomen - en puzzelgameplay die je toch wat uitdaagt zonder het allemaal te moeilijk te maken. Ook grafisch is Stray een leuke game. De kat ziet er héél erg goed uit en het design van de wereld is erg knap. Het bevat allemaal veel details en heeft veel variatie in de omgevingen. Ook de animaties van de kat en hoe ze beweegt, is heel erg knap en gedetailleerd uitgevoerd. Een game die op meerdere aspecten absoluut overtuigd.

Stray is een game met een hele originele opzet. In de huid van een kat kruipen en de geheimen ontsluieren van een vervallen robotcivilizatie levert een heel erg origineel verhaal op dat ondersteund wordt door gevarieerde en toffe gameplay. Een onverwachte, leuke en goed uitziende topper.

8,5/10